Kristiansund: Et lett trykk på startknappen, og motoren starter med en lav buldring. Girspaken som kommer ut av rattstammen settes i D, deretter full gass ned flystripa.
100 km/t passeres etter 4,5 sekunder, motoren fyller lufta med et drønn kun en V8-motor kan lage, dessverre er ikke flystripa vi har foran oss lang nok til å fortsette. Vi er på vestlandet for å teste AMGs nye vidundermotor i Mercedes' største sedan.
Toppmodell
På toppen av næringskjeden i Mercedes ruver S-klassen. Luksuslimousinen har siden debuten i 1972 vartet opp med forfalsket baksetekomfort og den ypperste luksus for kunder som statsledere, kongelige og enkelte mer ordinære millionærer.
Skal man gi superlativer til biler med lavt støynivå eller spesielt avdempet dunk når døren lukkes, kommer man ikke utenom S-klasse-sammenligning.
På toppen av motorkjeden i Mercedes er det AMG som befinner seg. Her snakker vi superbildivisjonen til Mercedes, som gang på gang skaper kunst ut av en motorblokk, både visuell og auditiv.
Kombinerer man disse to næringskjedetoppene får man den nye Mercedes-Benz S 63 AMG.
Store bilder:
Ny motor
Under panseret befinner det seg en helt ny motor, som følger med i tiden. Om man ikke har sett bort fra 63-betegnelsen på den 6,2-liter store motoren før, skal man i hvert fall gjøre det nå, ettersom AMG har downsizet den til 5,5 liter. Men åtte sylidere er det fremdeles. Og lyden er heller ikke borte. Desiliterene tapt erstattes av to turboer, noe som gjør at effekten ikke skuffer.
Utgående modell med den "gamle" 63-motoren yter 525 hestekrefter. Slett ikke ille altså. Den nye, forminskede motoren, yter 544 hestekrefter. Og ikke nok med det, du kan legge på en såkalt "AMG performance package", da yter den 571 hestekrefter, gjør 300 km/t i toppfart, og dreiemomentet øker med 100 Nm til massive 900 Nm!
Les test av den fantastiske SLS AMG: Das Beste
Gassresponsen i den nye motoren er formidabel, dreiemomentet hentes ut allerede fra 2.000 omdreininger og varer til 4.500. Effekten toppes ved 5.500 omdreininger. De massive kreftene er altså tilgjengelig omtrent fra start.
25 prosent ned
Poenget med dette er selvfølgelig drivstoffbesparelse. Og her har AMG gjort leksa si. Selv om den nye motoren ikke er direkte snill mot miljøet, fremstår den som en grønnsaksspisende korgutt i forhold til forgjengeren. CO2-utslippet faller fra 344 til 246 gram per kilometer. Morsomt er det jo også at Mercedes har utstyrt bilen med start/stopp-system, og dermed sparer noen gram ekstra.
Drivstofforbruket ligger nå på i overkant av literen på mila fra foregående modells 1,44 liter per mil. Kraftige forbedringer altså, tross økt motoreffekt.
Motoren kommer også i den nye CL-klassen: Rask og lekker Mercedes
Selvmotsigelsen
Og på AMG-modeller er jo motoreffekt det viktigste. Og her kommer er det denne modellen blir nær sagt den komplette selvmotsigelse, eller leverer den i både pose og sekk? Vi snakker altså om den ultimate luksusbil, hvor det ville være naturlig å kunne høre en knappenål falle i 120 km/t, hadde det ikke vært for de tykt teppebelagte gulvene.
Denne baksetebilen har altså fått en deilig støyende V8-er under panseret. Og ja, det er lyd fremdeles, også inni bilen. Og det er heller ingen tvil om at man uten å legge merke til det lett kan bli liggende å cruise i hastigheter langt over det tillatte. Det er jo en sykt bra motor, men den blir nesten litt i overkant i en S-klasse. Litt har de da også tatt konsekvensen av dette og lar være å levere bilen med såkalt race-start.
Heldigvis har Mercedes også en annen AMG-modell i S-klassen. En slik type bil passer vel kanskje bedre med en "voksen" V12-motor som i S 65 AMG, enn den mer viltre brumlebassen av en V8-motor.
Mer passende
Den nye motoren er en del av "AMG performance 2015"-program, som også omfatter den elektriske SLS AMG E-Cell, som vi tidligere har testet.
Motoren kommer i andre modeller etterhvert, der den kanskje kan passe enda bedre. S-klassen er liksom gedigen nok i seg selv, om den ikke skal ha en ekstrem kraftpakke under panseret også.
Konklusjon: AMG har laget en fantastisk motor. Å si at S-klassen er komfortabel kan betegnes som smør på flesk.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.