Gøteborg, Sverige: Endelig har Volvo begynt med andre alternative drivstoffbesparelser enn å undermotorisere bilene sine. I Genéve nylig viste de sin første plug-in hybrid i en V60. Volvo sier selv at denne på tross av sine 275 hestekrefter, skal forbruke såpass lite som 0,19 liter på mila.

Men enda mer i henhold til Volvos uttalte strategi for 2020, kalt "Driving Towards zero", har de nå endelig fått en elektrisk bil på veien i form av C30 Electric.

Og de skal ha det; de tar ikke lett på det når en ny bil skal skapes. Strategien har nemlig to dimensjoner, nullutslipp går bra med en elektrisk bil, men Volvo vil også at ingen skal skades i eller av en Volvo i 2020.

Les også: Nå kommer elbilene

Fokus på sikkerhet
Dermed innebærer det at Volvo kollisjonstester sin elektriske bil akkurat som de gjør med alle de andre modellene sine. Man firer ikke på kravene når imaget først har blitt sikkerhet.

 

Spenningen, bokstavelig talt, er at med 400 volt i kablene i bilen vet man ikke helt hva som skjer i en kollisjon. I C30 er motor og bensintank erstattet med en mye mindre elektrisk motor og batterier. Sistnevnte er plassert under bilen og bak, der bensintanken normalt sitter. Dette skal gjøre at batteriene aldri inngår i noen deformasjonssone ved en eventuell krasj. Strømmen kuttes også om bilen skulle kollidere.

Rekkevidde
Volvo sier selv at bilen har en praktisk rekkevidde på mellom 12 og 15 mil, altså omtrent som andre elektriske biler på markedet. Og den fungerer dermed som en ypperlig bybil. Ladingen tar åtte timer i standard uttak med 16 ampere.

 

Å testkjøre elektrisk biler krever litt tilvenning. I Volvos tilfelle er det snakk om førproduksjonsbiler, og de har dermed ikke så mange av dem. Når så fem journalister så skal dele på to biler, sier det seg selv at kjørelengden blir noe begrenset.

Og når man testkjører elbil, må man også ta det for hva det er, og ikke henge seg opp i at man ikke kan kjøre opp på hytta med bilen. Elbiler har begrenset rekkevidde, slik er det bare.

Og det er her fordelen med å bygge en elbil av en vanlig bil kommer inn. Alt annet enn rekkevidden er så å si likt med den ordinære C30.

Ingen kompromiss
Bak rattet kjenner man de ekstra kiloene som batteriene fører med seg, men samtidig har den elektriske motoren fordelen av å ha hele momentet klart fra start, og dermed hemmes ikke bilen av den ekstra vekten på omlag 300 kilo. Uansett er vekten plassert lavt, og fordelingen er 56 prosent foran og 44 prosent bak. Selv om kjøreforholdene ikke akkurat var optimale under vår prøvekjøring i området rundt Volvo-fabrikken i Gøteborg, kjennes bilen riktig så velbalansert.

 

Volvo har da også hatt som mål at bilen ikke skal være noe kompromiss, hverken på sikkerhet, komfort, plass eller kjøreglede.

Den elektriske motoren eliminerer motorstøyen, men samtidig føles dermed hjulstøyen høyere, selv om den sikkert ikke er det.

Nordisk klima
Ettersom Volvo blir produsert i Sverige har de selvfølgelig tatt høyde for at bilen må kunne holdes varm, uten at rekkevidden lider. Dermed har Volvo satt inn et varmeapparat drevet av bioetanol, så der man normalt fyller bensin, fylles nå drivstoff for å holde varmen. Smart.

Førermiljøet er ganske likt en standard C30, med unntak av instrumentene som viser forbruk av strøm og eventuell regenerering av energi. Den elegante girspaken har fire modi, nøytral, bakover, fremover og fremover uten motorbrems. Sistnevnte er en funksjon som er ment brukt for å rulle bedre på for eksempel motorvei. Energisp#229 for alle pengene.

 

Dyrt
Bilen skal i første omgang produseres i 250 testeksemplarer som skal leases ut til utvalgte kunder. Volvo er svært interessert i det norske markedet, ettersom det her er langt flere incentiver enn for eksempel på det svenske markedet. I Sverige leases bilen ut for omkring 15.000 kroner i måneden.

Volvo oppgir ikke noen pris for bilen annet enn at elektrifiseringen av bilen koster omkring ti ganger mer enn en vanlig motor. Hovedårsaken til dette er ikke at det er dyre råvarer, men at volumene er så små. Ifølge Johan Konnberg i Volvo Specialvagnar, vil kostnadene for batterier synke med opptil 75 prosent til 2020, da volumene etter alle solemerker er større.

Elbiler er på kort sikt fremtiden, for alle bilprodusentene streber nå etter å møte strengere utslippskrav, og enkleste vei er å bygge en elbil. Vi synes Volvo har gjort en god jobb, og gleder oss til fortsettelsen, men også alternativene, spesielt den før nevnte plug-in hybriden av V60. Lavt utslipp blir ikke mindre aktuelt av at bilen også har bra med krefter.

Les også vår test av Tesla Roadster: EssensiEL kjøreglede (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.