Norske Shell har en franchiseordning for rundt 160 av sine bensinstasjoner i Norge.

Siden vi rundet 2008 har 15 driftsselskaper som står bak 58 Shell-stasjoner konkurs eller er blitt tvangsavviklet. Halvparten av driftsselskapene driver med negativ egenkapital, det vil si at aksjekapitalen er tapt og at man driver på kreditors regning, skriver Dagens Næringsliv.

En av landets største
Senest i juni ble det meldt oppbud hos en av landets største bensinstasjonsdrivere. Driftsselskapet fra Drammen sto på det meste bak 11 bensinstasjoner i Shell-nettverket. Flere av disse lå på trafikkerte steder langs E18, fra Svelvik i Vestfold til Strand like utenfor Oslo. Sistnevnte er en av landets største bensinstasjoner.

Bensinforhandlere forteller at folk er blitt mer nøysomme, og dermed mer selektive med hvor de gjør sine innkjøp. Samtidig er trafikken redusert.

Dagens avtaletype mellom Norske Shell og driftsselskapene ble innført i 2005. Avtalene er kalt Retail Business Agreement (RBA-avtale). Kontraktsforholdene har siden blitt endret flere ganger. Krav til bredere sortiment innen hurtigmat medførte økt svinn for mange. Overføring av bilvaskmaskinene fra Norske Shell til driftsselskapene medførte leasingkostnader. Når markedsforholdene i tillegg endret seg, sa det stopp for flere.

Kritisk
Leder i Bensinforhandlernes Bransjeforening, Jan Cahro, sier Norske Shell har et ansvar.

- Min kritikk er at Shell lar det gå så lenge - at retailerne får lov til å komme i en situasjon hvor negativ egenkapital blir så stor. Man bør gjøre endringer for å få vedkommende til å gi seg på et tidligere tidspunkt, sier Carho til DN.

Han er også kritisk til manglende forutsigbarhet i kontraktene, og hadde sett at det ble gjort endringer slik at driftsselskapene får et mer langsiktig perspektiv.

-Sånn er det
- Det finnes svært gode forretningsfolk og det er noen som ikke lykkes like godt. Sånn er det også innenfor vår bransje, sier kommunikasjonssjef Kim Bye Bruun i Norske Shell, til DN.

På spørsmål fra avisen om hvert enkelt driftsselskap har fått ansvaret for for mange bensinstasjoner, svarer kommunikasjonssjefen:

- Det har vist seg at noen har slitt med å klare de operasjonelle utfordringene som ligger i å drive så mange stasjoner. Vi har opparbeidet oss mye erf#229 som gjør at vi i fellesskap skal kunne ha fokus på de rette tingene. Vi opplever generelt at den forretningsmodellen vi legger til grunn for virksomheten, absolutt gir mulighet for god avkastning. Vi tar situasjonen til etterretning og følger den enkelte av retailerne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.