- Norge har vært en dominerende sjøfartsnasjon i lang tid. Det skal vi bygge videre på, sier Elisabeth Grieg til DN.
Hun er toppsjef i Grieg International og blant fjerde generasjon av eiere i Grieg-gruppen. Og hun er helt klar på at Norge nå må bygge videre på lærdommene fra bransjen som har vært her i «hundrevis, for ikke å si tusenvis av år».
- Det gjelder å evne å se at endringen skjer. Og at du evner å snu deg rundt, omstiller deg og bygger ny virksomhet.
- Ja, vi skal leve av oljen i lang tid fremover også, men vi må også omstille oss. Vi må omstille oss til det grønne skiftet. Der tror jeg norsk skipsfart og norsk maritim industri skal spille en viktig rolle, sier Grieg.
Unikt
Statsminister Erna Solberg (H) er enig med Grieg i at Norge skal spille en viktig rolle på miljøfronten. Hun mener de internasjonale shipping-lederne som for tiden befinner seg i Oslo i forbindelse med Norshipping-konferansen har noe å lære av Norge på dette området.
- Det er kombinasjonen av selve shippingen og industrien rundt på land som gjør dette unikt i Norge, sier Solberg til DN.
- Dette er blant annet en av grunnene til at vi er opptatt av videreføring av Nox-fondet, fordi det fører til at vi får mer bruk av LNG. Vi skal jobbe internasjonalt for at vi skal få opp bruken av LNG totalt sett.
Nox-fondet er et spleiselag der bedriftene som er med kan søke om støtte til utslippsreduserende tiltak. Betaling til fondet erstatter statlig NOx-avgift for bedriftene som er med.
Midler fra fondet brukes blant annet til å bygge om ferger og frakteskip slik at de kan drives med naturgass i stedet for ordinær bunkers.
Frem til utløp i 2017 vil Nox-fondet ha finansiert 90 LNG-drevne skip i Norge. I regjeringens nye martime strategi som ble lagt frem i forrige uke åpner den for at ordningen også kan videreføres etter 2017.
- Vi har faktisk fått til en god økning på antall LNG-drevne skip. Når amerikanerne sier at de kanskje også skal gjøre det, så er det fordi mange av de skipene som går langs kysten i Norge er LNG-drevne, sier Solberg.
Følelsen av hastverk
Skispreder Elisabeth Grieg skulle likevel ønske at både politikere og næringslivsledere hadde enda litt mer hastverk med å få til en grønn omstilling.
- Skal vi tro på de som virkelig kan dette, så har vi kanskje bare 15 år på oss til å endre oss og ta innover oss det grønne skiftet. Da trenger vi politikere og næringslivsledere som tør å ta litt langsiktige valg og ikke tenke så mye på de neste fire årene, sier Grieg.
Hun viser til en paneldebatt under Norshippings åpningskonferanse der en av deltagerne manet til tålmodighet på miljøfronten.
- Det er flere signaler som tyder på at følelsen av hastverk nå kommer inn. Men jeg sendte akkurat en tweet om det: Hvor er følelsen av hastverk når man sier at man skal være tålmodig?
Les også:
Dette frykter shipping-toppene aller mest akkurat nå
Erna Solberg på shippingmesse: Dette er Norges tre store fordeler
Får besøksnekt når shipping- og offshore-eliten samles
Krisestemning når bransjen samles: - Går fra vondt til verre
- Nå må vi legge grunnlaget for oppturen som kommer senere
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.