Med en oljepris på godt under 50 dollar fatet og rekordhøy råoljeimport i Kina styrker tankmarkedet seg til det høyeste nivået siden før finanskrisen. I øyeblikket leies råoljetankere i 300.000-dødvekttonnsklassen ut for rundt 83.000 dollar dagen. Frontlines nødvendighetsrate for å drive sine skip i kontantmessig balanse er 22.900 dollar.
– Det nye er at høyere priser for fremtidig levering motiverer oljekjøpere til å lagre olje på tankskip. Det gir en ytterligere tilstramningseffekt for tankratene, sier Pareto Securities’ shippinganalytiker Nicolai Hansteen. Igår var han blant innlederne på Rederiforbundets seminar «Hvor går verden?» i Oslo.
Tradere kjøper olje nå, lagrer den og kan selge den for levering seks måneder frem i tid (forward), med omkring syv dollar i fortjeneste per fat. Noen vil selge enda lenger frem i tid. Typiske lagringssteder er Singapore og Europa.
Til nå er det ifølge Hansteen rapportert at rundt et dusin tankskip, hvorav mange eldre, er leid ut til tradere som vil bruke dem til å lagre olje på kjøl.
Selv om betalingen – ratene – er vesentlig lavere enn for nyere fartøyer, binder lagringsaktiviteten opp skip som ellers ville konkurrert om nye fraktoppdrag. Betalingen ligger typisk mellom 30.000 og 40.000 dollar per skip per dag for lagringskontrakter.
Økende etterspørsel
Pareto-analytikeren viser til at verdensøkonomien vokser med 0,5 prosentpoeng som følge av lavere drivstoffkostnader.
Etterspørselen etter olje øker, spesielt i energiavhengige land i Asia som Kina, Korea og Japan. Opec holder oljeproduksjonen, og dermed tilførselen av olje rettet mot Asia, oppe. Samtidig reduseres risikoen for tankrederier og operatører takket være fallende bunkerspriser.
Det sterke tankmarkedet reflekteres i meglerhusets anbefalinger. I forrige uke opererte Pareto med 22 kjøpsanbefalinger i shippingsektoren, hvorav ti var tankaksjer.
Blant anbefalingene i tanksektoren var John Fredriksens Frontline 2012, DHT Tankers og Euronav, som alle eier «very large crude carriere», råoljetankskip på rundt 300.000 dødvekttonn.
Hansteen ville ikke kommentere enkeltselskaper igår og viste til at Pareto kommer med en ny oppdatering denne uken.
Høyere pris
Administrerende direktør Svein Moxnes Harfjeld i tankrederiet DHT antar at omtrent 20 skip nå er sluttet for periodekontrakter med planer om, eller opsjon på, å lagre olje.
– Det synes som om det er interesse fra tradere for å leie enda flere skip. Dette er drevet av at forward-prisen på olje er høyere enn spotprisen i oljemarkedet. Sist man så dette i en meningsfylt form var i 2009/2010, sier Moxnes Harfjeld.
Men DHT har ingen av sine skip utleid til lagring av olje.
«Langt bedre»
Det har heller ikke Frontline, men rederiet følger markedet tett og vil vurdere å gjøre dette med noen skip, ifølge John Fredriksens tanksjef Robert Hvide Macleod.
Skipene som leies til lagring vil som regel bli tatt inn med en horisont på mellom seks og 24 måneder. Det vil normalt blir gjort som tidscertepartier, noe som gir befrakter mulighet til å sette skipene i fart, men intensjonen vil være at de ligger stille.
– Vi er fremdeles positive til markedet fremover og tror 2015 blir et langt bedre år for stortank enn 2014, sier Hvide Macleod.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.