Frontline-sjef Robert Hvide Macleod tror behovet for flytende lagre i Iran vil øke når landet nå trapper opp produksjonen.
Det har vært en svak start på året for tank i 2016, med fallende rater i de fleste markeder. Hvide Macleod ser imidlertid flere positive drivere fremover.
- Vi ser ikke noen fundamentale grunner til fallet i tankmarkedet de siste ukene. Oljetilbudet ligger fortsatt veldig høyt, noe som er positivt fortankmarkedet. Lav oljepris er jo også positivt for tankmarkedet fordi det bidrar til høyere etterspørsel, sier han til TDN Finans.
Iran-effekt
Den store hendelsen i oljemarkedet i helgen var at Vesten letter sanksjonene mot Iran. Dette tror Macleod vil være positivt for tankmarkedet.
Analytikere mener også Iran-effekten i sum vil være positivt, men delvis motvirket av at landet vil kvitte seg med flytende lagre for å frigjøre tankskip for oljeeksport. Macleod er mindre bekymret for det.
- Det er endel av tankflåten til Iran som brukes til flytende lagring, men det vil fortsatt være behov for det på grunn av begrenset lagringskapasitet på land i Iran. Vi ser det som sannsynlig at de vil øke kapasiteten på flere av feltene i landet og at behovet for flytende lagre faktisk vil øke, sier Macleod.
Lave spotpriser
Han sier videre at resten av flåten av iranske tankskip i dag er benyttet til eksport. Med lettelsen av sanksjonene mot Iran, ventes det at den eksporten vil øke med femti prosent eller mer i 2016.
- Det innebærer at Iran må ta inn skip fra det internasjonale markedet, sier han.
For tiden er spotprisen på olje i oljemarkedet lavere enn terminprisen for fremtidig levering, såkalt contango. Den siste tiden har denne blitt enda større.
Tvungen
Macleod sier imidlertid at det fortsatt ikke lønner seg med flytende lagre, noe som kunne gi en ytterligere tilstramming i tankmarkedet.
- Men den vil ligge som en buffer på markedet. Hvis contangoen øker litt mer, eller spotmarkedet svekkes, vil det kunne føre til at flytende lagring blir lønnsomt, sier Macleod.
Han sier samtidig at det er mye tvungen lagring på skip i markedet. Dette er skip med usolgt olje som ligger og venter på en destinasjon.
- Det ser vi mye av nå. Tvungen venting ved lossehavn øker også. Vi har samtidig store forsinkelser ved lasting blant annet i Irak hvor man fort sitter i femten dager og venter på å laste. Alt det er med på å ta kapasitet ut av tankmarkedet, sier Frontline-sjefen.
Oversvømmes
Det internasjonale energibyrået (IEA) estimerer i sin seneste månedsrapport, offentliggjort tirsdag, at oljelagrene kan stige 285 millioner fat i 2016 etter en oppgang på en milliard fat i 2014-2015.
«Tross betydelig kapasitetsutvidelser gjennom 2016, vil denne lagerbyggingen legge press på lagerinfrastrukturen og kan føre til at flytende lagre blir lønnsomt», skriver IEA.
Macleod trekker også frem andre momenter i tankmarkedet fremover. Han viser blant annet til at en åpning for USA-eksport av olje er positivt for tankmarkedet.
- USA vil eksportere til Latin Amerika og Europa. Det vil øke importbehov i disse regionene og det vil de dekke med å importere fra blant annet Midtøsten, sier han.
Et annet poeng er at tross god inntjening er mange tankskip ute for salg nå, siden aktører trenger kapital for å dekke tap i andre shippingsegmenter.
- Dette tror vi vil føre til mindre kontrahering av nye skip, da alle vil foretrekke båter på vannet som tjener penger i dag fremfor båter som leverer om to år, sier han.
Les også: Iran får tilbake fryste milliarder
Arbeidsledigheten øker mest blant høyt utdannede
– Med mindre noe helt spesielt skjer, kan oljemarkedet drukne av overforsyning
Se DN Tv: - De gode tidene er over for Norge. De er borte.