– Det gir ingen mening å sitte med bare én tankbåt, sier Fred. Olsen-selskapenes shippingsjef Rolf M. Normann.
Rederiet First Olsen ltd., som eies med en halvpart hver av de børsnoterte tvillingholdingselskapene Bonheur og Ganger Rolf, selger seg helt ut av råoljetankfart. First Olsens suezmax-tanker «Knock Clune» får ny eier om en måned. Handelen utløser en gevinst på cirka 2,5 millioner dollar.
Skipet er på 164.000 dødvekttonn og ble levert fra Bohai-verftet i Kina i 2010. Den gangen kostet det 74 millioner dollar. Meglerhuset RS Platou anslår at en fem år gammel suezmax-tanker nå er verdt 50 millioner dollar, syv millioner dollar mer enn på samme tid ifjor.
Normann sier at salget ikke nødvendigvis betyr at Fred. Olsen er ute av tankmarkedet for godt:
– Vi kan selvsagt komme tilbake igjen hvis vi mener det er riktig, sier han.
For ti år siden frigjorde First Olsen over to milliarder kroner gjennom salg av skip. Da kvittet rederiet seg med syv tank- og tørrlastskip for nær 350 millioner dollar.
Overtar nybygg
I motsetning til Fred. Olsen synes John Fredriksen å helle til at tiden nå tvert imot kan være inne for å øke tankeksponeringen igjen.
Frontline 2012 skal være i sluttforhandlinger om kjøp av kontrakter for to nybygg. Skipene på 157.000 dødvekttonn er under ferdigstillelse på et verft i Kina og skal overtas for ialt 109 millioner dollar. Selger oppgis å være det greske rederiet Thenamaris.
Fredriksens tanksjef Jens Martin Jensen ville onsdag hverken bekrefte eller avkrefte handelen som er omtalt i TradeWinds og rapportert av flere skipsmeglere.
– Dette har jeg ingen kommentarer til, sier Jensen.
Gjennom Frontline 2012 og private selskaper har Fredriksen et betydelig nybyggingsprogram på skipsverft i Kina og Korea. Men ingen av bestillingene gjelder råoljetankskip. Ordreboken består utelukkende av store tørrlastskip, gasstankere og produkttankskip.
Høyere rater
I forbindelse med redningsaksjonen for det børsnoterte tankrederiet Frontline ved årsskiftet 2011/2012 ble kontrakter på fem nye 300.000-tonnere overført til Frontline 2012. Senere er de kansellert – avbestilt – på grunn av store forsinkelser på verftet.
Ifølge RS Platou Economic Research var timecharterinntjeningen for suezmax-tankere i spotmarkedet i forrige uke 15.400 dollar per dag.
Akkumulert hittil i år har disse skipene seilt inn et daglig gjennomsnitt på 28.400 dollar dagen.
For vlcc-skipene lå timecharterraten i forrige uke på 17.000 dollar dagen. Akkumulert etter de tre første månedene har de største råoljetankerne tjent 33.100 dollar dagen.
Voldgift
Sammen med et søsterfartøy ble «Knock Clune», som da var under bygging, høsten 2007 avtalt solgt til Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers for 90 millioner dollar per stykk.
Men kjøperen nektet å ta levering av «Knock Clune» med den begrunnelsen at skipet hadde betydelige mangler og ikke var i henhold til spesifikasjonene. Saken endte i voldgift, der Nordic American Tankers ble dømt til å betale en erstatning på 16,2 millioner dollar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.