Det er ratefest i stortank. Nå kan rederiene leie ut 300.000-tonnere for 75.000 dollar dagen.
– Dette er mer enn bare en kortsiktig opptur. Inntjeningen for de store råoljetankskipene har styrket seg gradvis utover høsten, sier den nye sjefen for Frontline Management, Robert Hvide Macleod.
For knappe tre uker siden fremla han et svakt tredjekvartalsresultat for John Fredriksens børsnoterte tankrederi. Men utsiktene er bedre enn på lenge:
- Flåteutnyttelsen har ikke vært høyere siden 2009.
- Råolje transporteres over lengre distanser.
- Lavere råoljepris bidrar til høyere inntjening for tankflåten i form av økte timecharterrater.
Timecharterraten er nettoen rederiene sitter igjen med etter at de reiseavhengige kostnadene; bunkers og havneavgifter er dekket.
Økte volumer
– Markedet er «tight» og viser foreløpig ingen tegn på juleferie. Det gjør rederne optimistiske, sier sjefen for RS Platou Economic Research, Ole-Rikard Hammer.
Analysesjefen sier at Iraks avtale med kurderne om å få benytte oljeeksportfasiliteter til Ceyhan indikerer økt volum på nyåret. Det samme gjør reduksjoner i russiske oljeeksportavgifter fra årsskiftet.
– I tillegg var oljeimporten til Kina for november ikke så skremmende høy at det er grunn til å frykte at skipningene dit skal bråstoppe, sier Hammer.
Frontlines stortankere må seile inn 22.900 dollar per skip per dag for at de skal kunne drives i kontantmessig balanse. For tankrederiet DHT, som er børsnotert i New York men driver sin virksomhet fra Oslo, er nødvendighetsraten cirka 23,500 dollar dagen.
Da blir det bra butikk når skip kan leies ut for nye oljelaster fra Den arabiske gulfen (AG) til mellom 70.000 og 80.000 dollar dagen. På det laveste tidligere i år måtte very large crude carriere ta til takke med i underkant av 10.000 dollar dagen.
Bedre neste år
DHT-direktør Svein Moxnes Harfjeld venter bedre resultater fra rederiets tankflåte neste år enn i 2014:
– Fortsatt vekst i oljeforbruket og lengre transportdistanser kombinert med at den samlede flåten av aframax-, suezmax og very large crude carrier-tankskip ikke øker gjør at vi venter høyere gjennomsnittsinntjening neste år, sier han.
I øyeblikket har DHT ni vlcc-skip og to suezmaxer-tankere i spotmarkedet, der de leies ut til en last av gangen.
I en oppdatering igår tegner Arctic Securities’ shippinganalytikere Erik Nikolai Stavseth og Kurt Waldeland et optimistisk bilde av utsiktene i stortanksektoren for begynnelsen av neste år. På kort sikt ser de ingen fare for at markedet skal oversvømmes av nye skip; flåteveksten i 2015 anslås til 1,3 prosent. Og flåten av suezmax-tankere vil ifølge Arctics shippingteam bli redusert med 0,4 prosent neste år.
Ifølge Stavseth og Waldeland leies suezmax-tankere nå ut for 36,500 dollar dagen. Blant selskapene som drar nytte av denne utviklingen er Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers i Sandefjord og Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi i Bergen.
DN har tidligere skrevet at hvert av de 28 skipene i Jebsen-rederiets tank- og kombinasjonsskipsflåte må seile inn 10.615 dollar per dag bare for å dekke avdragene på pantegjelden.
Mens snittinntjeningen per skip per dag ifjor endte på drøye 12.000 dollar, trenger Jebsen vel 22.000 dollar i rate for å drive i kontantmessig balanse.
Børshopp
På Oslo Børs steg Frontline-aksjen kraftig igår. Like før børsen stengte var den opp 16,35 prosent til 12,10 kroner. Fredag gjør aksjen nok et byks, og er opp over 25 prosent til 15,20 kroner.
Men det er fortsatt langt igjen til årets toppnotering tidlig på nyåret, da aksjen ble omsatt for 34,20 kroner.
De fleste tankanalytikerne anbefaler John Fredriksens nye rederi Frontline 2012 som et vesentlig bedre investeringsalternativ enn «gamle» Frontline for dem som ønsker å kjøpe seg inn i tankmarkedet. Dette selskapet er foreløpig bare notert på otc- (over the counter) listen, der aksjen igår ble omsatt for 38,75 kroner.
På New York-børsen er DHT og Nordic American Tankers handlet til stigende kurser denne uken.
Frontline-aksjen er med dagens kursoppgang opp 60 prosent denne uken.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.