I en børsmelding skriver rederiet at «selskapets finansielle stilling forblir sterkt utfordrende». Ifølge administrerende direktør Njål Sævik er det «vesentlig for videre operasjonell drift at den finansielle restruktureringen kommer på plass».
Obligasjonseierne har fått frist til mandag med å si ja til løsningen. Hvis ikke den får tilslutning, må rederiet ifølge en børsmelding fredag vurdere øvrige alternativer, «herunder muligheten for ytterligere forhandlinger med sine kreditorer».
For å sukre løsningen for obligasjonseierne tilbyr rederiet seg å kjøpe tilbake obligasjoner med en pålydende verdi inntil 275 millioner kroner i det usikrede obligasjonslånet på en halv milliard kroner. Tilbakekjøpet skal skje på en kurs inntil 30 prosent av pålydende og med oppgjør i kontanter. I tillegg skal deler av rentene betales kontant.
Samtidig foreslås det at eierne skyter inn 300 millioner kroner i ny egenkapital. Sævik-familiens selskap Havila Holding as har garantert for tegning av 153 millioner kroner. Obligasjonseiere kan tegne seg i emisjonen.
- Det har vært meget tøffe forhandlinger de siste ukene. Nå tror jeg at vi har klart å få på plass et opplegg som de aller fleste vil synes er bra. Vårt familieselskap og de andre aksjonærene vil bidra med 300 millioner kroner - 100 millioner mer enn det som ble foreslått i januar. Vi har strukket oss langt for å få til en kraftig forbedring, særlig for de obligasjonseierne som har investert i en usikret obligasjon, sier Njål Sævik.
Les også:
- Lurt inn i en falsk trygghetsfølelse
– Miami er den perfekte storby
- Det er ikke oljeingeniørene i Rogaland jeg er mest bekymret for
DNtv: