Selskapet som skal berge det norskeide bilfrakteskipet Höegh Osaka, som står på grunn utenfor Southampton, har håp om å få brakt fartøyet flott onsdag.
På en pressekonferanse i den engelske kystbyen tirsdag ettermiddag sa Bram Sperling fra bergingsselskapet Svitzer at det vil bli tatt en endelig avgjørelse tirsdag kveld på om de vil prøve å flytte skipet, ifølge lokalavisa Daily Echo.
Men han la til at det avhenger av en rekke beregninger, inkludert vær og tidevann.
Det har lekket vann inn i det 180 meter lange skipet som må pumpes ut. Dersom operasjonen går som planlagt, vil fartøyet bli trukket ut på dypt vann når tidevannet er på sitt høyeste.
Dersom Höegh Osaka da ligger stabilt med sine rundt 1.400 biler om bord, vil hun ligge flytende på egen kjøl onsdag. Men operasjonen kan likevel ta flere dager å fullføre.
Ingen forurensning
Hugh Shaw, som representerer britiske myndigheter i maritime redningsoperasjoner, sa at det ikke har lekket noe drivstoff fra fartøyet som ligger i den østre enden av stredet The Solent ved innseilingen til Southampton. Höegh Osaka har 500 tonn dieselolje om bord.
Redningsmannskap har vært om bord blant annet med pumper og var tirsdag i full aktivitet. På pressekonferansen ble det opplyst at båten ligger støtt på sandbanken Bramble Bank, der det årlig spilles cricketkamp.
Sperling la til at det ser ut til at det meste av lasten, som ifølge nyhetsbyrået DPA er anslått til rundt 1,15 milliarder kroner, ser ut til å være på plass.
1.200 av bilene er fra Jaguar og Land Rover. I tillegg er det 65 kjøretøy av merket Mini Cooper og 105 JCB-landbruks- og anleggsmaskiner. En av bilene er en Rolls-Royce Wraith med en prislapp på 260.000 pund (rundt 3 millioner kroner).
– Vi er ikke helt klare for bergingsoperasjonen, og det gjenstår å løse en rekke risikomomenter, sa Shaw.
Gransker havariet
Den statlige havarikommisjonen forsøker nå å finne ut hva som førte til at skipet gikk på grunn lørdag kveld. Shaw ville ikke gå ut med noen detaljer fra kommisjonens arbeid tirsdag.
Men både den indiske kapteinen og den engelske losen er blitt betegnet som rutinerte.
Kapteinen styrte båten på grunn da den hadde fått en slagside som var så stor at det kunne ha ført til at båten kantret. Höegh Osaka har en brutto tonnasje på nær 52.000 tonn og ligger med en slagside på 45-50 grader.
Det hovedsakelig indiske mannskapet på 25, som alle er i sikkerhet, har hyllet kapteinen som en helt.
Les også:
«Mini-panikk» på Wall Street
- De gode tidene er over (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.