Hun er dobbelt så lang som gressmatten på Ullevaal stadion, veier smålubne 115.000 tonn og ble feiret med hornmusikk og champagne igår.
Tankskipet «Liberty Bay», som ble døpt på Aker Philadelphia Shipyard igår ettermiddag norsk tid, er ifølge verftet det største fartøyet som er bygget i den amerikanske byen Philadelphia siden krigen. Det er også det største skipet Aker-verftet noensinne har levert.
Skipet, det første av to, skal frakte råolje for ExxonMobil fra Alaska til den amerikanske vestkysten.
– Jeg er stolt over alle som har bidratt til å gjøre dette mulig, sier administrerende direktør Kristian M. Røkke mens han viser DN rundt på verftet.
Så mørkt ut
Når «Liberty Bay» legger fra kai, er det også et synlig bevis på hvordan det tradisjonsrike verftet på østkysten har gått fra krise til suksess under 31-åringens ledelse.
Ordreboken er full. Børsverdien har steget fra 40 millioner til 2,6 milliarder kroner siden han tok over i 2011.
Aktiviteten stoppet opp under finanskrisen, men skiferoljerevolusjonen i USA endret på det. I takt med økt oljeproduksjon har ratene gått i taket, og det har også etterspørselen etter tankbåter.
– Vi startet med tomme dokker og 330 ansatte. Siden er antall ansatte tredoblet for å ta unna ordremengden. Å bygge opp organisasjonen på nytt har vært den største utfordringen, sier Røkke.
– Verftet har snudd krise til suksess under din ledelse. Hva er forklaringen?
– Dette prosjektet, samt vårt fokus på å skape sikker drift og effektiv organisasjon, har ført oss dit vi er i dag, sier Røkke.
Han vil ikke dvele ved sin egen rolle i snuoperasjonen, men det gjør gladelig gutta på gulvet:
– Mister Kristian har betydd alt for verftet. Han tar arbeidsmiljøet og sikkerheten til de ansatte på alvor. I tillegg er han en svært hyggelig mann. Han hilser på hver og en av oss, sier mekaniker Moughal Iftikhar, som har jobbet syv år på verftet.
«Tapte» 180 mill.
Kristian M. Røkkes eier ingen aksjer i verftet, og har dermed gått glipp av den store kursoppgangen.
Han har tidligere anslått «tapet» til 180 millioner kroner basert på hva han hadde tenkt å investere, men slo det fra seg av hensyn til reglene om transaksjoner mellom nærstående parter. Slektskapet til faren kunne utløst tilbudsplikt på verftet.
Det har ikke kostet ham nattesøvnen, forsikret han i et brev til aksjonærene som DN gjenga tidligere i år. Han hadde en lønn på 2,2 millioner kroner ifjor – og en solid bankkonto.
Nå skifter 31-åringen beite. Han blir arbeidende styreleder i skipsverftet ut året, for så å bli styreleder fra 2015. Da skal han også få nye oppgaver i Aker-systemet, der pappa er sjef. Hva han skal gjøre, er ikke avklart.
– Nå konsentrerer vi oss om å bygge de resterende skipene i ordreboken, sier Røkke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.