På en pressekonferanse i den sørøstengelske byen søndag kveld skrøt det norske rederiet av mannskapet for å ha reddet bilfrakteskipet ved å styre det på en sandbanke. Skipet med rundt 1.700 kjøretøy i lasten begynte å få slagside kort tid etter at det la fra kai lørdag kveld, og mannskapet fryktet at det kunne kantre.

– Kapteinen og losen tok beslutningen sammen. Vi vet ikke hvorfor det fikk slagside. Havarikommisjonen vil hente inn informasjon fra alle involverte. Vi må passe på at vi ikke spekulerer før deres konklusjon er klar, sier administrerende direktør Ingar Skiaker i rederiet Höegh Autoliners til NTB søndag kveld.

Stor slagside

Det store lasteskipet ligger med 45 graders slagside etter grunnstøtingen.

– Skipet står fast omtrent tre-fire kilometer fra kaia, så slagsiden ble oppdaget relativt raskt etter avgang, sier Skiaker.

De 25 som var om bord, ble reddet kort tid etter at skipet gikk på grunn i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton. Det Singapore-registrerte fartøyet blir liggende på sandbanken i flere dager.

– Selskapet som skal berge skipet, vil jobbe med å lage en redningsplan. Den blir så lagt fram for britiske myndigheter. Det satser på å ta seg om bord i morgen og legge en plan. Hovedfokuset er å unngå utslipp, og da er det bedre å ta det forsiktig, legger Skiaker til.

Ligger stabilt

Rederiet opplyser at skipet ligger forholdsvis stabilt. Det er også meldt stabilt godt vær i dagene framover.

I lasten er det omtrent 1.500 personbiler og rundt 200 tyngre kjøretøy, som lastebiler, busser og gravemaskiner.

– Skipet er omtrent halvfullt. Bilene er surret fast, og i lignende tilfeller hos andre rederier har det hendt at bilene har blitt hengende i surringene og ikke flyttet seg. Men det er det for tidlig å si noe om i dette tilfellet, forteller pressetalsmann Øyvind Ervik i Höegh Autoliners til NTB.

Ingen utslipp

Det grunnstøtte skipet tar ikke inn vann, og det er heller ikke meldt om utslipp fra havaristen, som har 200 tonn bunkersolje om bord.

Det var ingen nordmenn om bord på skipet. Mannskapet besto av 22 indere, blant dem kapteinen, en ukrainer og en srilanker. Flere av mannskapet havnet i sjøen etter grunnstøtingen, og en av dem har brukket en arm og et bein. Ett annet mannskapsmedlem er lettere skadd.

Skipet la fra kai i Southampton klokken 20.20 lørdag kveld. En drøy time etter avgang grunnstøtte det.

180 meter langt

Redningsfartøy og helikoptre kom raskt til stedet og evakuerte losen og det 24 mann store mannskapet.

Höegh Osaka er 180 meter langt, 32 meter bredt og har en bruttotonnasje på 51.770. Skipet kan frakte over 5.400 personbiler og ble bygd i Japan i 2000.

Skipet lastet om bord kjøretøy i Southampton og hadde satt kursen mot Tyskland. Der skulle det tanke opp og få om bord flere kjøretøy, før ferden etter planen skulle ha gått videre til flere havner i Midtøsten.

 

Les også:

Pengene rant ut for Vollvik

Vurderer å sette opp nybil-prisene

Orkla varsler dyrere matvarer(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.