Oslo er blant de fem viktigste shipping-byene i verden, viser en rangering som analysehuset Menon har utarbeidet i forbindelse med Nor Shipping-konferansen denne uken.
Kun Singapore og Hamburg er foran Norges hovedstad på listen som rangerer verdens ledende steder for maritim virksomhet.
Singapores status som verdens viktigste shippingby er helt ubestridt, ifølge Menon-kåringen.
«Med sin næringsvennlige politikk og strategiske plassering på handelsruten mellom Europa og Asia har Singapore fått en posisjon i den globale økonomien som få ville ha forutsett for 40 år siden», skriver analysebyrået i rapporten.
«I dag spiller byen en nøkkelrolle i alle delene av den maritime industrien», heter det videre.
Oslo kjemper om Europa-toppen
Rangeringen er gjort delvis på bakgrunn av kvantitative kriterier, og delvis på bakgrunn av svar på en undersøkelse blant 200 skipseiere, toppledere, professorer og journalister fra hele verden.
Oslo rangeres høyt både med tanke på finansielle og juridiske tjenster og attraktivitet og konkurransekraft. Innen maritim teknologi er Norges hovedstad helt i førersetet, ifølge rangeringen (se tabell under).
Kilde: Menon Business Economics
«Oslo har sine styrker innen maritim finans og teknologi, men blir samlet sett slått av Hamburg på grunn av Hamburgs viktige rolle som europeisk havneby. Begge byene slåss sammen med London om å være den ledende byen i Europa for maritim virksomhet», heter det i rapporten.
Maritim teknologihovedstad
I rapporten rangeres Oslo som verdens maritime teknologihovedstad. Det skyldes blant annet at DNV GL har sitt hovedkontor i byen.
«DNV GL er et av de ledende maritime selskapene innen forskning og utvikling, så vel som det største skipsklassifiseringsmiljøet i verden», skriver Menon i rapporten.
Norge er dessuten den største skipsbyggeren i Europa, målt etter verdi på skipene som bygges.
Oslo har riktignok få ledende teknologiselskaper, men den norske maritime industrien som helhet leverer helt i verdenstoppen når det gjelder utstyr og tjenester.
«Oslos viktighet for maritim teknologi skyldes derfor vel så mye den samlede norske maritime klyngen som helhet enn Oslos posisjon alene», skriver Menon i rapporten.
Foran New York
Innen finansielle og juridiske tjenester rangeres Oslo blant annet foran New York, som sammen med London regnes som én av verdens to finanshovedstader.
«Oslos sterke posisjon innen maritim finans skyldes hovedsaklig Norges historiske posisjon innen den maritime industrien. Utviklingen av verdensledende finansielle tjenester har støttet opp om industrien».
«Oslo er hjemby for to av verdens største shippingbanker og har en sterk posisjon med en shipping-tung børs og ledende forsikrings- og skipsmeglingsforetak», skriver Menon.
Les også:
- De neste årene blir ikke særlig gøy
Shipping-fest i hovedstaden: - Vi gleder oss
- Innen 45 år kjører vi alle elbil (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.