Nylig ble det klart at Solstad Shipping i Skudeneshavn tar over Rem Offshore i Fosnavåg. Førstnevnte blir dermed Norges nest største offshorerederi, skriver Aftenposten.
– Rederne og resten av næringen har fått et alvorlig varsku om hva som kan komme til å skje, sier professor Ola H. Grytten ved Norges handelshøyskole.
Aker og Kjell Inge Røkke var høyst delaktige i sammenslåingen, men dette er et område redermilliardærene John Fredriksen og Kristian Siem også har interesser i.
Kan forsvinne helt
Flere sammenslåinger og kapital utenfra vil bety at det lokale eierskapet i rederiene utvannes, og i noen tilfeller kan det forsvinne helt.
Etter en periode med ekspansjon og store låneopptak, har flere rederier slitt med å få inn ny egenkapital. Rederveteran Per Sævik, som er styreleder i Havila, sa nylig til Aftenposten at rederne kan skylde seg selv for den situasjonen de har havnet i.
– Vi ble fartsblinde og mistet respekten for lån i milliardklassen, sier han.
På Sunnmøre er det bygget opp en stor næringsklynge basert på offshorevirksomheten. Dermed kan endringer i rederistrukturen få ringvirkninger også utover selskapene som blir direkte berørt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.