Milliardæren og kjøpmannen Helge Eide Knudsen mener RS Platou ikke gjorde jobben sin da det meglet langsiktige fraktkontrakter for tre av hans tørrlastskip med kinesiske Grand China.
Tvisten fremgår av et informasjonsmemorandum som er utarbeidet i forbindelse med det britiske meglerhuset Clarksons oppkjøp av Platou for tre milliarder kroner. Platou var i en årrekke Spars meglerforbindelse og deltok både ved inngåelse av nybyggingskontrakter og avtaler med befraktere om leie av Eide Knudsen-rederiet Spar Shippings bulkcarriere.
«Det er riktig at det er sendt varsel, som er tuftet på de gjeldende juridiske tidsfrister (...) og det input man har mottatt i sakens gang. Dette for å kunne opprettholde den juridiske posisjon. Utover det har vi ingen kommentar», skriver Spar Shippings administrerende direktør Jarle Ellefsen i en epost.
Platous administrerende partner Peter M. Anker ønsker ikke å gi noen kommentarer.
Fikk ikke betalt
Kravet har sammenheng med fraktkontrakter som Spar Shipping i mars 2010 inngikk med Grand China Shipping i Hong Kong for tørrlastskipene «Spar Capella», «Spar Vega» og «Spar Draco». Grand China gjorde ikke opp for seg i henhold til avtalene.
Det endte med at Spar høsten 2011 måtte ta skipene tilbake. Da var det fire år igjen av to av leieavtalene. To av skipene var leid inn for perioder på fem år, det tredje i tre år.
Fraktkontraktene var garantert av Grand China Shippings morselskap Grand China Logistics Holding. Men til tross for garantiene er oppgjøret uteblitt. Bergensrederiet har fremmet et betydelig erstatningskrav mot Grand China Logistics. Denne konflikten skal behandles i High Court of Justice i London, der saken er berammet til januar. Det er blitt resultatet etter at selskapet som leide Spar-skipene gikk konkurs og en planlagt voldgiftssak ble innstilt.
Erstatningskravet reises med bakgrunn i de økonomiske garantiene som var stilt. Det kinesiske morselskapet hevder på sin side at garantiene ikke er gyldige og at de ikke kan benyttes til å inndrive kravet.
Er forsikret
Av informasjonsmemorandumet fremgår det at Bergensrederiet, i fall det ikke vinner frem i retten i London, vil saksøke Platou med krav om erstatning for at selskapet ikke har gjort meglerjobben sin slik det burde med hensyn til garantiene.
Det er antydet at et eventuelt krav vil kunne bli på opptil det samme som rederiet krever av Grand China Logistics. Platou har avvist at det har noe ansvar og mener det ikke er grunnlag for et søksmål.
Skipsmeglerhuset i Oslo har en ansvarsforsikring som dekker inntil fem millioner dollar dersom retten likevel skulle konkludere med at Platous meglere ikke har gjort jobben sin. Det presiseres i memorandumet at Platous finansielle stilling og lønnsomhet vil bli sterkt negativt påvirket hvis Spar skulle vinne frem med et eventuelt krav.
– Det var vel fire år igjen av to av leieavtalene da vi måtte ta skipene tilbake på grunn av manglende oppgjør i 2011. Kravet er justert i overensstemmelse med markedsutviklingen, sa Spar Shipping-sjefen til DN i august.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.