Wilhelm Wilhelmsen er død
Skipsrederen døde lørdag, 82 år gammel.
Wilhelm Wilhelmsen har i en årrekke vært en sentral skikkelse innen norsk shipping.
Han ble født 8. juni 1937 og døde lørdag, fremkommer det av en pressemelding fra rederiet.
– Wilhelm Wilhelmsen etterlater seg kona Ninni, tre barn og åtte barnebarn, står det i meldingen.
I en nekrolog publisert 27. februar skrev finansmann Christen Sveaas at Wilhelmsen tok sitt eget liv.
Wilhelmsen var fjerde generasjon eier av Wilhelm Wilhelmsen Gruppen som ble etablert av hans oldefar i 1861. Det startet beskjedent med barken «Mathilde» i Tønsberg og utviklet seg til et shippingeventyr i internasjonal målestokk.
Allerede i ung alder fikk han flere sentrale verv i selskapet. I 1964 ble han formelt sett partner i konsernet og i 1992 ble han styreleder.
Han var blant annet sentral i den trinnvise utviklingen fra et tradisjonelt linjerederi til et av verdens største maritime industrikonsern med 15.000 ansatte i 70 land.
Som næringslivsleder måtte Wilhelm Wilhelmsen håndtere flere vanskelige situasjoner som offshorekrisen på 1980-tallet. Han måtte også håndtere Partnair-ulykken der 55 personer omkom i 1989. Om bord i Partnair-flyet som styrtet i Nordsjøen var 50 ansatte fra Wilhelmsen Lines som var på vei til Hamburg.
Wilh. Wilhelmsen-rederiet fikk internasjonal oppmerksomhet for måten lasteskipet «M/S Tampa» reddet 438 flyktninger fra en sikker drukningsdød i Det indiske hav.
Oppturer og nedturer
Konsernet ble hardt rammet av offshorekrisen på 80-tallet og måtte gjennom oppsigelser, salg av skip og aksjer. I årene som fulgte klarte konsernet å slå tilbake.
En større restrukturering førte til at enkelte deler av virksomheten ble rendyrket.
Etter årtusenskiftet ble det etablert en todelt strategi, der konsernets tradisjonelle rederivirksomheten og logistikkoperasjoner var det ene benet, mens maritime produkter og tjenester var det andre sentrale benet.
– Det er for enkelt å eie skip; det blir som å produsere råvarer. Kunnskap gir bedre marginer, uttalte Wilhelmsen til DN i 2000.
Tankvirksomheten ble avviklet. Det meste av flåten er konsentrert rundt såkalte ro/ro-skip der biler og containere kan kjøres i land.
I dag er rederiet Wilh. Wilhelmsen en av de store globale aktørene innen bilfrakt, blant annet gjennom eierskapet i Wallenius Wilhelmsen.
Utnevnt til ridder
Deler av Wilhelmsen-familien varslet i midten av februar at de ønsker å endre eierstrukturen i familien. I en pressemelding skrev familiemedlemmene at de representerte flertallet av kapitalen i familiens selskaper, og hadde hyret et meglerhus som rådgiver i prosessen. Det var Wilhelm Wilhelmsen og hans sønn Thomas som hadde kontrollen gjennom stemmeberettigede A-aksjer.
– Dette er en forferdelig trist beskjed. Vi er dypt preget over vår onkel og brors bortgang. Våre tanker og dypeste medfølelse går til vår tante som har mistet sin mann, til Monica, Julie og Thomas som har mistet sin far, og deres barn som har mistet sin bestefar, skriver Cathrine L. Wilhelmsen i en melding på vegne av sine søstre, kusiner, mor og tante.
– Den forretningsmessige uenigheten innad i familien, er akkurat nå uvesentlig, skriver hun.
Wilhelm Wilhelmsen ble av kong Harald utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.
Han var i alle år en aktiv friluftsmann.