Kinas nasjonale utviklings- og reformkommisjon (NRDC) har funnet at EUKOR Car Carriers og Wallenius Wilhelmsen Logistics har vært engasjert i avtaler som er forbudt av Kinas anti-monopol-lov.
Selskapene ilegges bøter på henholdsvis om lag 44 og 7 millioner dollar, som tilsvarer 443 millioner kroner.
Det opplyses i en melding fra Wilh. Wilhelmsen (WWASA) mandag.
Skjerper rutinene
Wilh. Wilhelmsen eier 40 prosent av EUKOR og 50 prosent av Wallenius Wilhelmsen Logistics. Det betyr at Wilh. Wilhelmsens andel av bøtene er på rundt 183 millioner kroner.
– Retningslinjene i joint venture-selskapene er skjerpet ytterligere inn. Det er kontrollrutinene også. Det er også gjort visse organisatoriske tilpasninger for å skjerpe kontrollen, sier kommunikasjonsdirektør Benedicte Teigen Gude i Wilh. Wilhelmsen asa til Dagens Næringsliv.
Gude som ikke vil si om det innebærer at ansvarlige ansatte har måttet slutte.
– Jeg nøyer meg med å si at det er gjort organisatoriske tilpasninger, sier Gude.
Har avvist at markedsposisjonen ble utnyttet
WWASA gjorde en avsetning for utfallet av etterforskningen i tredje kvartal 2015, slik at bøtene vil ikke ha en regnskapsmessig effekt i fjerde kvartal 2015, fremgår det.
Tidligere har Wilhelmsens bilskipssjef Jan Eyvin Wang kategorisk avvist at Wilhelmsen-kontrollerte bilskipsrederier har utnyttet sin markedsposisjon overfor bilfabrikkene.
Bakgrunn: – Det var en bombe og – Et angrep på vår integritet
EUKOR Car Carriers, hvor WWASA har 40 prosent eierandel, og Wallenius Wilhelmsen Logistics, som eies 50 prosent av WWASA, har vært to av flere rederier som har vært omfattet av etterforskningen.
Les også:
- Vi har aldri solgt så mye på en time
Spetalens Hydrogen-baby tar av
Se DN Tv: Audis viktigste modell