I en epost utsendt til sentralt tillitsvalgte i Nav tar den avgåtte ikt-direktøren, Nina Aulie, et oppgjør med McKinseys gjennomgang av Nav ikt og NAV-direktør Joakim Lystads håndtering av saken.
Konsulentfirmaet har på oppdrag fra NAV sett på mulige forbedringer av IKT-avdelingen.
De foreløpige konklusjonene fra McKinsey var ifølge Aulie bakgrunnen for at hun gikk på dagen, slik DN skrev på mandag.
Da skrev hun i en e-post til sine 1000 ikt-medarbeidere at "Arbeidsgiver har siden sommeren 2014 utsatt meg for et umenneskelig press for å få meg til å slutte som IKT-direktør”.
DN har fått tilgang til en ny e-post, sendt til de tillitsvalgte i NAV, der hun gir sin versjon av bakgrunnen for avgangen. I eposten kommer det frem at Aulie ble stilt det hun oppfattet som et ”ultimatum” fredag 23. oktober med frist påfølgende mandag: Enten å ta "en avtale" eller bli suspendert fra stillingen sin.
"Ultimatumet baserte seg på en påstand om at jeg har oversett og unnlatt å opplyse om en overkapasitet på IKT i størrelsesorden 50 %, noe som av arbeidssgiver representant satt til å tilsvare 800 millioner gitt IKT-avdelingens budsjett på 1,6 milliarder", skriver hun.
Aulie tenkte over det hele gjennom helgen og kom frem til at påstanden både var ”absurd og graverende”.
”Livet er for kort. Dette finner jeg meg ikke i”, skriver hun i eposten.
Aulie er veldig uenig i at hun hadde betydelig overkapasitet på sin avdeling - og hun mener at denne misforståelsen kan få alvorlige konsekvenser for det videre arbeidet med ikt i NAV.
”En gjennomgang av materialet viser etter min oppfatning betydelige feil og mangler både i Arbeids- og Velferdsdirektørens og McKinsey forståelse for sammenheng mellom godt forankrende beslutninger og status i dagens Nav ikt”, skriver Aulie i eposten til de tillitsvalgte.
Aulie stusser over at hun aldri ble forelagt McKinseys memorandum for en kvalitetssjekk. Hun mener følgene for NAVs ikt-arbeid blir katastrofale hvis McKinsey-rapporten legges til grunn - og varsler om mulig store forsinkelser av politisk vedtatte endringer.
"Hvis Arbeids- og velferdsdirektøren allikevel skulle velge å legge McKinseys rapport til grunn, vil dette – ut fra hvordan saken så langt er håndtert - måtte medføre at det igangsettes store endringer og nedbemanninger på IKT-området i NAV", skriver hun, og legger til:
"Jeg finner grunn til å påpeke at dette vil skape rystelser i organisasjonen og øke risikoen knyttet til NAVs IKT-virksomhet dramatisk. Dette vil trolig innebære fare for ustabil drift og manglende gjennomføringsevne til politisk bestemte endringer. Det planlagte løpet for videre modernisering (prosjekt 2 og 3) vil påføres en betydelig økt risiko og vil sannsynligvis måtte utsettes", skriver Aulie.
- Vi kommenterer av prinsipp ikke konsulentoppdrag med andre enn oppdragsgiver, sier Ole Jørgen Vetvik , administrerende direktør McKinsey Norge.
Nav-sjef Joakim Lystad skriver følgende i en e-post til Dagens Næringsliv.
"E-posten og rapport sendt fra tidligere IKT-direktør er basert på en uferdig rapport fra McKinsey til ledelsen i NAV. Denne rapporten er i ferd med å bli ferdigstilt. I den endelige rapporten vil faktafeil være rettet opp.
I første omgang vil rapporten være en beskrivelse av status i NAV IKT. Deretter vil vi diskutere internt hvordan vi kan forbedre oss, herunder eventuell sammenlikning med andre virksomheter".
DN har prøvd å få kommentar fra Nina Aulie uten å lykkes.
linn.karen.ravn@dn.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.