- Vi mener at hele landet bør ha samme betingelser, sier statsråd Rigmor Aasrud i en pressemelding onsdag ettermiddag.
Regjeringen har nå besluttet å videreføre forbudet mot opptjening av bonuspoeng på innenlandske flyruter.
- Regjeringen har lagt vekt på at konkurransen, særlig på ruter der trafikkgrunnlaget er begrenset, vil kunne bli redusert. Dette er ruter som er viktige for distriktene, sier fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud.
I februar leverte Konkurransetilsynet en omfattende rapport til departementet der konklusjonen var at forbudet burde opprettholdes, med unntak av de tre største rutene mellom Gardermoen og henholdsvis Bergen, Trondheim og Stavanger.
- Ikke i strid med EØS-avtalen
Konkurransetilsynet mente at det er fare for at selskapet med det dårligste bonusprogrammet kan miste forretningskunder på såkalte ”tynne ruter”. Det kan føre til at et av selskapene vil redusere rutetilbudet eller trekke seg ut av ruter. Etter at bonusforbudet ble innført i 2002 er antall ruter med konkurranse i Norge økt fra fire til 23 i 2010. Mange av disse rutene er distriktsruter med begrenset trafikkgrunnlag.
- Regjeringen følger ikke Konkurransetilsynets tilråding om å gjøre unntak fra forbudet for de tre største rutene. Selv om det ikke er fare for at noen av selskapene legger ned sin virksomhet på disse rutene, viser Konkurransetilsynets utredning at bonusopptjening virker negativt på konkurransen også på disse rutene, sier statsråd Rigmor Aasrud.
ESA har i et brev til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet i juli måned varslet at det norske bonusprogrammet er i strid med EØS-avtalen. I brev av 18. oktober har departementet imøtegått dette synspunktet.
- Denne saken vil nå gå videre etter de prosedyrer som gjelder i EØS-avtalen, eventuelt avgjort ved en dom i EFTA-domstolen. Vi mener vi har gode argumenter for at det norske forbudet ikke er i strid med EØS-avtalen, sier statsråd Aasrud.
SAS-ledelsen er oppgitt...
- Konkurranseregler skal beskytte konkurransen, ikke konkurrenter, sier Eivind Roald, konserndirektør for salg og marked i SAS, i en kommentar. Han er svært kritisk til myndighetenes beslutning som ensidig støtter opp om en lavprismodell, slik han ser det.
Eivind Roald er kritisk til at Norwegians trusler om å legge ned ruter i distriktene trolig har bidratt til en opprettholdelse av bonusforbudet.
- Det er overkapasitet på grunn av stadig større fly, med flere seter som skal fylles for enhver pris, som reduserer antallet frekvenser og ruter på marginale flystrekninger i Norge, sier Roald.
Konkurransetilsynets anbefaling identifiserer strekningene mellom Oslo og Stavanger, Bergen og Trondheim som "robuste" nok.
- Dette betyr at de erkjenner at hele hjemmelsgrunnlaget for bonusforbudet på disse strekningene ikke eksisterer lenger. Ifølge ESA er det særnorske bonusforbudet lovstridig, påpeker Eivind Roald.
SAS vil bruke noen dager på å vurdere hvordan selskapet vil forholde seg til situasjonen med forlengelse av bonusforbudet på innenriks flyreiser i Norge.
...men Norwegian er fornøyd
- Vi er fornøyde med avgjørelsen. Dette viser at regjeringen tar hensyn til forbrukernes interesser, for en videreføring av bonusforbudet sikrer konkurransen, sikrer billige billetter og et godt rutetilbud, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no.
Hun avviser at Norwegian skal ha truet med å legge ned distriktsruter, slik Eivind Roald i SAS påstår.
- Det har vi ikke gjort. Dette er ingen favorisering av Norwegian, men til beste for kundene, sier Skånvik.
Hun er ikke overrasket over at regjeringen gikk enda lenger enn Konkurransetilsynet:
- Nei, vi ser at det ville vært politisk vanskelig å gå for en delvis oppheving av bonusforbudet, sier hun.
Les også: Bonuspoeng viktigst for flypassasjerer
SAS: - Forbud mot bonuspoeng hører ikke hjemme i en fri konkurranse i 2012
Norsk bonuspoeng-forbud i strid med EØS-reglene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.