Mange selskaper legger caseløsninger inn i et jobbintervju - og det er ikke uten grunn, ifølge partner Halvor Moen i Deloitte Consulting.

- Caseløsning = problemløsning, og det å være i stand til å løse problemer er uansett viktig. Man setter et tema i sammenheng, trener analytiske ferdigheter og viser sine kreative sider. En god caseløser er en god, kreativ student og vil dermed også bli en god ansatt, sier Moen.

I dag deltok han på Studentenes konsulentdag på Handelshøyskolen BI i Oslo, som arrangeres av det studentdrevne konsulentselskapet StudConsult. Fikser du å løse et case godt på et intervju, kan du ha sikret deg drømmejobben, sa han til de engasjerte BI-studentene.

- Du er ikke god i alt
- Et case utfordrer ofte din evne til å resonnere både kvantitativt (konkret) og kvalitativt (abstrakt), og dere er best på én av tingene. Der ligger utfordringen, for måten du løser caset på vil avdekke hva du er sterkest på og hva du er interessert i. Det kan vi også lese ut av cv-en din: Hvilke fag har du best karakterer i, og hvilken spesialisering har du valgt? Når du stiller til jobbintervju, bør du forberede deg på å bli utfordret på det du er potensielt svakest på, forklarer Halvor Moen.

Han oppfordrer studenter til å gå i seg selv:

- Finn ut hva du er best på og hva du må utvikle. Og så forbereder du deg på det verste. Toppidrettsutøvere er veldig bevisste på å bruke det de er flinke til på best mulig måte, mens de er opptatt av å bli bedre på det de er dårlige til. Slik kan også studenter tenke, sier Deloitte-partneren.

- Du kan ikke pugge deg frem
Det utfordrende med et case er at det er utforutsigbart, har høy kompleksitet, situasjonen er uvant og stressende og løsningen din krever noe mer enn teorien du har fra studiehverdagen.

- Opparbeider du deg gode arbeidsvaner og gjør det flere ganger, vil dette gjøre det enklere å løse caset, bemerker Moen.

Men det er lov å være stresset og nervøs, understreker han.

- Erkjenn for deg selv at du blir stresset. Det er sunt å ha et spenningsnivå i kroppen, men du behøver jo ikke akkurat å si det til de du blir intervjuet av! Glem bare ikke at du må ha en forretningsforståelse og knytte caset til hverdagen. Du kan ikke pugge deg frem til en løsning.





Typisk feil
Den vanligste feilen man gjør når man skal løse et case i et jobbintervju er å stupe rett inn i oppgaven uten å forstå helheten, ifølge Halvor Moen.

- Du er så stresset og spent at du begynner å snakke med én gang. Stillhet i begynnelsen er helt ok, sier han.

Å forberede presentasjonen når man sitter i en intervjusituasjon er krevende, men nødvendig. Evnen din til å legge frem løsningen er like viktig som selve løsningen, så øv! Få frem hovedbudskapet ditt og husk at kreativiteten ofte ligger i detaljene, forklarer Moen.

Gode caseløsninger har flere fellestrekk: Du får ikke panikk, du bruker hele forberedelsestiden du har til rådighet, er tydelig i kommunikasjonen din, identifiserer de "kritiske" temaene i caset, leser oppgaven grundig, kobler teori og praksis og er kreativ både i hvordan du løser caset, i konklusjonene du tar og hvordan caset kan brukes videre.

- Forklar hvordan du tenker og hvorfor du tar du valgene du gjør. Ha en tydelig struktur på løsningen. Vi vil se hvordan du tenker, sier Halvor Moen.



1. Identifiser og forklar kjernetemaene i caset. Altså: Forstå hovedproblemstillingen.

2. Diskuter hvilke elementer som kan virke inn, og strukturér arbeidet for å finne en løsning.

3. Ta nødvendige forutsetninger for å oppnå en konklusjon.

4. Begrunn løsningen din.

5. Presentér løsningen din.

Les også: - Fremtidens utfordring er mangel på talenter - ikke mangel på kapital

<b>Grip talentene med begge hender</b>

<b>Lærer ledere av sine feil?</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.