Seadrill har inngått en intensjonsavtale med et større oljeselskap for ultradypvannsriggen "West Capricorn" for arbeid i Nord- Amerika. Avtalen er på fem år, og har en verdi på 919 millioner dollar inkludert 30 millioner dollar mobiliseringsgodtgjørelse. Oljeselskapet har to ett-årsopsjoner. Med dagens dollarkurs er kontrakten på rundt 5,4 milliarder kroner, skriver nyhetsbyrået TDN Finans.

Riggen er under bygging ved Jurong-verftet i Singapore, og ventes starte transitt til Nord-Amerika i desember 2011. Oppstart av femårskontrakten er planlagt til mai 2012.

- Dagraten på 487.000 dollar eksklusiv mobilisering eller 503.000 dollar inklusiv mobilisering er på linje med det som har vært ventet. Det er 8000 dollar høyere enn estimatet vi lå inne med, sier Seadrill-analytiker Anders Hagen i ABG Sundal Collier til DN.no.

Nybyggingsprisen for tilsvarende rigger i dagens marked er på rundt 615 millioner dollar, anslår Hagen.

- Kontrakten utgjør med andre ord en og en halv gang byggekosten, sier Hagen som påpeker at kontraktsbeløpet jo skal dekke blant annet drift av riggen og at det således ikke er penger rett i lommen for Seadrill.

- Men det er en veldig bra kontrakt for riggen i fem år fremover, sier han.

"Nok en solid dagrate med lang varighet for Seadrill, selv om raten igjen ikke overgår målet om USD 500k+ rater som Seadrill har satt", skriver Fondsfinans i en oppdatering til sine kunder. Dagraten på 487.000 dollar var noe høyere enn hva Fondsfinans selv lå inne med.

"Konklusjonen er positiv kontraktsikring med god varighet - selv om det er høyst nødvendig siden Seadrills ordrebok for 2013 og utover er svakere enn for sammenlignbare selskaper. Vi beholder Nøytral-anbefalikng og foretrekker billigere Pacific Drilling og Songa Offshore", skriver Fondsfinans.

-Vi er fornøyde med å ha sikret en langsiktig kontrakt for en av våre nye rigger i en av de mest lovende dypvannsregionene. Kontraktvarigheten beviser attraktiviteten til vår moderne flåte og gir stor visibilitet for våre aksjonærer. Videre gir det oss muligheter til å ha to søsterrigger i samme region, noe som gir operasjonelle synergier knyttet til drift og kostnader, sier konsernsjef Alf C. Thorkildsen i en kommentar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.