Regjeringen vil øke dieselavgiftene med 35 øre og avgiftene på bensin med 15 øre. I tillegg vil regjeringen øke mineraloljeavgiften med 20 øre. Det får DN bekreftet fra sentralt hold. Forslaget legges fram i 12-tiden fredag.
– Dette er virkelig ikke noe grønt skatteskifte og altfor lite til å ha en grønn effekt. Det er mer kjøpsbesluttende om du kjøper diesel på en søndag eller torsdag enn disse grønne avgiftene, sier fagsjef Hallstein Havåg i Bellona, som er spesialist på transportsektoren.
Hodepine
Regjeringens avgiftssystem vil gi rundt én milliard kroner i netto lettelser for landets bilister, ifølge DNs kilder. Finansminister Siv Jensen har gitt Venstre-leder Trine Skei Grande beskjed om at det ikke kommer noe nytt tilbud. Kilder til DN: Gir en milliard i lettelser til bilistene
– Det som totalt sett kan gjøre dette til mer skade enn gagn, er at du risikerer at det totalt sett blir mindre forskjell på en fossil bil og en nullutslippsbil, sier Havåg.
De fire samarbeidspartiene ga opp å bli enige om en avtale om et grønt skatte- og avgiftsskifte før statsbudsjettet legges frem torsdag neste uke.
Skatteskifte er en politisk hodepine for statsminister Erna Solberg (H). Samarbeidspartiene Venstre og KrF, især Venstre, krever store avgifter for bilistene for at det på sikt skal lønne seg å velge mer miljøvennlige transportmidler.
Fremskrittspartiet derimot forsvarer bilistene og vil ikke øke prisene på bensin- og diesel uten å samtidig gi en kompensasjon.
Og det har bilistene fått i det nye avgiftsregime til regjeringen. Frp har etter det DN forstår, fått gjennomslag for å redusere bompengene og øke pendlerfradraget. I tillegg kuttes det i engangsavgiften på bil.
Misfornøyd
Miljøstiftelsen ZERO er skuffet over regjeringens forslag, melder NTB.
– Dette er ikke nok til et grønt skifte, her må det forhandles, sier kommunikasjonssjef Jon Evang i Zero.
Les også:
Kjøpere på lista har budsjett opp til 20 millioner kroner
Forelska i sjefen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.