- Empati er sjefens største svakhet, sier svenske Marika Skärvik, toppsjef for Mentorius, som nå er aktuell med boken "Omänskligt mänsklig - när empatin står i vägen för framgångsrikt ledarskap".

- Sjefer som ikke kan håndtere medfølelsen sin bukker ofte under, sier forfatteren til chef.se.

Marika Skärvik, som ble kåret til Årets Sjef i Sverige i 2005, mener at altfor mye empati er en bremsekloss hvis man vil gjøre suksess i lederrollen.

- Alle kjenner seg igjen i dette emnet. Sjefer som verner om andre mennesker stanger seg ofte blodige mens de kjemper. I stedet må man lære seg å kommunisere på riktig måte, sier hun.

Farene
Hun peker på to farer ved at en leder blir for empatisk:

Delvis blir du lett dratt inn i konflikter som tar all energien din, delvis når du sjelden frem med følelsesmessige argumenter når du skal kommunisere med høyere sjefer.

I situasjoner der man for eksempel opplever at ansatte mistrives, må man legge frem svart på hvitt hvor mye det dårlige arbeidsmiljøet koster i form av personalutgifter, sykmeldinger og rekrutteringer - i stedet for å spille på følelser.

Også kostnadskutt og nedbemanninger kan være vanskelig å takle for den empatiske sjefen. Men som sjef nytter det ikke å være konfliktsky, understreker Marika Skärvik.

De vanligste empati-fellene er disse, ifølge Skärvik:

* Du blander sak og person.

* Du venter for lenge med å ta tak i følelsesmessige medarbeiderproblemer eller konflikter.

* Som oftest taper du i en forhandlingssituasjon med en person som ikke er like empatisk som deg selv.

Les også: 10 tegn på en suksessrik sjef

- Jeg har aldri hatt en kjedelig dag!

Slik avsløres ledere som lyver

- Inspirerende når noen sier det ikke går an (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.