Dette er den lekre Concept Coupé fra Volvo, en bil som skal videreføre arven fra den ikoniske 60-tallsmodellen P1800.

Volvo hevder selv at bilen både er inspirert av forgjengeren og nåtidens skandinaviske livsstil og design. Concept Coupé er den første av i alt tre konseptbiler som skal vise hvilke muligheter som finnes i Volvos nye "Scalable Product Architecture" (SPA) - altså skalérbare produktarkitektur.

Se flere store bilder i DN Play.

Konseptet viser også vei mot den etterlengtede neste generasjonen av syvende far i Volvo-huset, XC90. Denne kommer i helt ny drakt i 2014.

- Volvo Concept Coupé er ikke en futuristisk drømmebil. Den er designet for å demonstrere mulighetene i vår nye arkitektur: den selvsikre holdning, proporsjonene og den mest fremtredende signaturdesign. Selv om den helt nye XC90 er en helt annen type bil, vil du gjenkjenne forbindelsen umiddelbart når det blir avslørt neste år, sier Thomas Ingenlath som er visepresident for Volvos design. Denne bilen er hans første designjobb for Volvo.

Frontpartiet er nytt, og spesielt lyktene i T-form.

- Ansiktet er nytt, men det bærer mer deg mer enn 85 år Volvo-arv med stor stolthet. Vi jobber fremdeles med siste versjon av grillen og logoen, og dette vil avsløres sammen med XC90 neste år, sier Ingenlath i en pressemelding.

 

Innvendig fortsetter ideene fra utsiden iform av elementer som skinnkledd instrumentpanel, treverk og vevede tepper. Girspaken er i håndlaget krystall og skal bidra til at Volvo-kunden føler seg spesiell.

En stor skjerm i senterkonsollen spiller sammen med det digitale displayet og head-up displayet foran føreren. Det hele minner faktisk litt om Tesla Model S.

- Dette er en naturlig integrasjon i en ny generasjon av våre biler. Interaksjon med glede og uten distraksjon er nøkkelelementet, sier Thomas Ingenlath.

Volvos nye arkitektur er også forberedt på førerløse biler. Første steg kommer neste år med styrehjelp for å unngå ulykker og for å gjøre kjøringen mer komfortabel. Innen 2020 har Volvo som mål å førerløse på veiene, akkurat som Nissan også jobber med.

Under det lange panseret på konseptbilen en ny firesylindret motor på to liter som sammen med en elektrisk motor på bakakslingen gir en effekt på omkring 400 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Newtonmeter.

Bilen debuterer under bilutstillingen i Frankfurt den 10. september.

Se flere store bilder i DN Play.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.