Mange butikkansatte må smile og prate pent med kundene.
Men det kan ulme under overflaten.
Et eksempel er den anonyme og svært misfornøyde Starbucks-medarbeideren som var lei av kjedens «Just Say Yes-politikk», om at man aldri får si kunden imot. Dermed opprettet vedkommende nettsiden
Ihatestarbucks.com.
På nettsiden diskuterer de ansatte hvordan de kan si kundene imot, uten å bruke ord, skriver politiken.dk.
I beste fall kan det innebære at du får en koffeinfri kaffe selv om du bestilte en ordinær kaffe - eller omvendt. I verste fall risikerer du at et par testikler har vært nede i kruset ditt før kaffen helles i.
Eller kanskje at det grønne sugerøret i kruset ditt har vært dyppet i toalettet før du tar din første slurp.
- Mange synes det er risikofylt å komme med offentlig kritikk. Det blir en måte å få ut innestengt frustrasjon på. Det er lettere enn å gå inn på sjefens kontor. Problemet er at det ikke endrer noe. Ingen hører frustrasjonene og tingene fortsetter selv om man får luftet ut, sier Erik Mygind du Plessis ved Roskilde Universitet til politiken.dk. Du Plessis forsker på skjult kritkk og ytringsfrihet i arbeidslivet.
Han sier at McDonalds-ansatte i USA for eksempel har gått med t-skjorter med teksten «McShit» under arbeidsuniformen.
Slik spiller man ifølge forskeren lojal medarbeider, men gjør motstand under overflaten.
Les også:
Baksaas grep inn etter skandaløs kundebehandling i Telenor
- Vanskelig å forberede seg til arbeidslivet
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.