- Jeg hadde norsk arbeidsgiver, jobbet i Norge, skattet til Norge. Det slo meg aldri at mitt arbeidsforhold ikke skulle reguleres av norsk lov, sier Kjell-Atle Fredheim.

Det var heller aldri et tema i de fem årene styrmannen har jobbet for det islandske rederiet Eimskips datterselskap i Norge. Da Eimskip Norway sa opp Fredheim i 2014, mente sjøoffisersforbundet at oppsigelsen var usaklig og anla sak.

Arbeidsgiveren hevdet at norsk lov ikke gjaldt, siden fartøyene styrmannen jobbet på var registrert i utlandet. Saken gikk hele veien til Høyesterett, og tirsdag 14. juni fikk Eimskip Norway medhold: Saken kan ikke dømmes etter norsk lov.

Selv om fartøyene stort sett opererte mellom norske havner, er ikke nordmannen beskyttet av norsk lov om stillingsvern.

- Med denne dommen føler jeg meg fullstendig rettsløs, sier styrmann Fredheim.

Prinsippsak

Landet som fartøyene er registrert i, Antigua og Barbuda, er en kjent tilbyder av såkalte "bekvemmelighetsflagg". Skip med eiere fra et annet land kan benytte seg av utenlandsk flagg for å oppnå lavt lønnsnivå og lave skatter og avgifter til flaggstaten.

 

1700 norske sjøfolk jobber på skip under andre lands flagg langs norskekysten. Tall fra Norsk internasjonalt skipsregister viser at stadig mer av aktiviteten i norske farvann og på norsk sokkel, skjer med skip som er registrert i utlandet.

For de 1700 nordmennene betyr høyesterettsdommen at de ikke har rettigheter som arbeidstakere i henhold til norsk lov.

- Uakseptabelt

- Det er fullstendig uakseptabelt at norsk lov ikke skal gjelde for alle arbeidstakere i Norge. Stortinget må snarest tette dette hullet i lovgivningen, sier Hans Sande, leder i Norsk sjøoffisersforbund.

- Norske myndigheter kan ikke sitte stille og se på at en norsk arbeidsgiver, kun ved å registrere skipet sitt i en tilfeldig karibisk øystat, med et pennestrøk kan sette til side spilleregler vi har opparbeidet i Norge gjennom 100 år.

Eimskip fornøyd

- Eimskip Norway er fornøyd med dommen. Den fastslår at det er flaggstatens lover som regulerer ansettelsesforholdet til ansatte om bord på skip. Saken har ikke reist uavklarte rettsspørsmål, og avgjørelsen har heller ikke budt på tvil, sier Jan Vablum, advokaten som representerte Eimskip Norway.

Vablum presiserer at det er den aktuelle flaggstatens rett om stillingsvern skal gjelde der partene ikke har inngått avtale om et annet lovvalg.

Vablum bekrefter at ingen av skipene Eimskip opererer i norsk farvann er registrert i Norge.

Følg markedet på DN Investor

Les også på DN.no:

Strateg: Dette skjer med kronen ved brexit

Kygo er blitt mangemillionær  

Asia i dag: Investeringsbehov på 400.000 mrd.

Unge sloss om butikkjobbene: 65.352 søkere til 1347 jobber dnPlus  (DN+)

Hotellmillionær Bill Wolsey (64) i Belfast frykter en brexit: – En brexit er fullstendig galskap dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Alpine helvetesuker
Se de norske alpinstjernene tynes for å bli best i verden
04:42
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Om den store "brexit"-uroen, endelig åpnet et vindu seg i finansmarkedene og er de over 60 verdt en ekstra ferieuke?

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.