I dag, få timer etter at SAS måtte utsette presentasjonen av sin kriseplan fordi de ennå ikke er i mål med forhandlingene, offentliggjorde Norwegian detaljene rundt sin langdistansesatsing.
Der kommer det frem at Norwegian skal begynne å fly til New York, der de billigste billettene tur/retur skal koste 1.829 kroner. Den første maskinen går 30. mai 2013.
- Det skal ligge masse billetter ute til den prisen, lover Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Tre ganger i uken
I tillegg skal Norwegian begynne å fly til Bangkok fra 1. juni. De billigste billettene hit vil ligge på 3.000 kroner tur/retur. Man kan allerede fra i dag bestille billettene på Norwegians hjemmeside.
- Folk har ikke vært vant til å fly langdistanse så billig før, men det skal vi lære dem, sier Kjos.
Selskapet skal fly fra Oslo til både New York og Bangkok tre ganger i uken.
- Vi vet at de reisende har behov for det lille ekstra når man flyr langt, og vil derfor gi dem som ønsker det muligheten til å bestille et produkt som blant annet inkluderer større seter bedre benplass, et treretters måltid med drikke og innsjekket bagasje, sier Kjos.
Også fra den svenske hovedstaden settes det opp flere ukentlige avganger til de to storbyene.
- Med avganger til Bangkok fra både Oslo og Stockholm, vil det bli mulig å reise med Norwegian fra Skandinavia til begge byene seks dager i uken, sier han.
Norwegian-sjefen mener Boeing Dreamliner er en «gamechanger» og at det gir selskapet mulighet til å tilby billige billetter til kundene.
Mange reisende jubler sikkert over nye ruter og lave priser, men markedet reagerer ikke spesielt på Norwegians ruteplaner. Aksjekursen er uendret etter fremleggingen.
Store kontraster
Kontrastene er store mellom Norges to største flyselskaper.
company:nas
For mens SAS befinner seg i en ekstremt vanskelig økonomisk situasjon og må spare tre milliarder svenske kroner samt selge unna virksomhet for tre milliarder svenske kroner, har Norwegian-sjef Bjørn Kjos god grunn til å smile bredt: For to uker siden leverte Norwegian sitt beste kvartalsresultat noensinne, og nå annonseres de planlagte langrutene.
Bjørn Kjos opplyste på Q3-presentasjonen at det første 787-8 Dreamliner-flyet vil bli levert i midten av april neste år.
- Det jeg kan si nå er at Boeing er "on time" med leveransene, sa han da.
Les mer: Norwegian tar av (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.