Toyota skal ved hjelp av sine to fremste fortrinn ta opp kampen mot den desiderte bestselgeren på det norske markedet; Volkswagen Golf.

Auris erstattet den populære Corolla i 2007, i 2010 kom den også med hybrid drivlinje. Noe som er et av virkemidlene Toyota skal benytte seg av også i den nye generasjonen Auris, for å vinne kunder fra konkurrentene.

I Norge tror man sågar at andelen hybrider av den kommende generasjonen Auris vil bli så høy som to tredeler.

Den nye Auris skal ifølge produsenten reflektere Toyotas ambisjoner om å lage mer appellerende, dynamiske, og engasjerende biler. Muligens inspirert av suksessen med morobilen GT86. Samtidig skal den bygge videre på det etablerte ryktet for kvalitet og driftssikkerhet - Toyotas andre klare fortrinn.

Lavest i klassen
Nye Auris skal være den laveste bilen i kompaktklassen, ettersom den nå er 55 milimeter lavere enn før, dette skal bedre areodynamikken, og dermed drivstofføkonomien.

Les vår test av Auris etter ansiktsløftningen i 2010.

Fronten viser Toyotas nye ansikt, fra siden har Auris fått profilen forlenget, med tre vinduspaneler og en B-stolpe i svart pianolakk. Bakfra er lyktene nye, samt en bredere bakdør og ny støtfangerdesign.

 

Ifølge Toyota har interiøret mer plass, høyere komfort og forbedret opplevd kvalitet. Den følbare finishen er forbedret gjennom hele kupéen.

Med smartere innpakning er førerposisjonen kraftig forbedret, bakseteplassen er 20 mm bedre og lastelengden økt med 90 mm.

Auris får en bagasjekapasitet på 360 liter, og en bedre plassering av batteriet under baksetet gir Auris Hybrid like god lasteevne som andre modeller i Auris-familien. Det er ti liter bedre enn Volkswagen Golf.

Vekttap
Økt bruk av høystyrkestål, spesielt i øvre del av karosseriet skal ha gitt en vektreduksjon på opptil 40 kilo, samt gitt bilen et lavere tyngdepunkt.

På motorfronten kommer bilen med to dieselmotorer på 1,4 og to liter, samt to bensinmotorer på 1,33 og 1,6 liter.

Bestselgeren i Norge blir etter importørens mening hybriden på 1,8 liter, som i dagens utgave yter til sammen 136 hestekrefter.

Dagens Auris har en startpris på knappe 220.000 kroner, mens hybriden starter på omkring 250.000 kroner.

Bilen er designet for Europa, og blir produsert på Toyota Motor Manufacturing UK ved siden av Avensis.

Den nye Auris debuterer under Paris Motor Show i slutten av september, og kommer til Norge i januar neste år.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.