– Siv Jensen må ta denne rapporten på største alvor. Den blir verdiløs hvis det ikke fører til et solid taktskifte i den økonomiske politikken allerede i statsbudsjettet for 2017, sier stortingsrepresentant Rasmus Hansson for Miljøpartiet De Grønne.
- Les mer om rapporten: Sett pris på miljøet
– Frem til i dag har det vært helt gratis å ødelegge natur i Norge. Forslaget om å innføre en naturavgift er trolig rapportens beste forslag. En slik avgift vil kunne bøte på miljøskadene fra for eksempel fiskeoppdrett og gruvedrift, sier han.
MDG-representanten er imidlertid kritisk til forslaget om å fase ut CO2-avgifter i kvotepliktig sektor og overlate utslippskuttene til kvotemarkedet.
– Å slippe ut ett tonn CO2 i EUs kvotesystem koster omtrent like mye som en frossenpizza. Derfor er det helt nødvendig med egne avgifter, sier han.
Også når det gjelder bilavgifter har Hansson innvendinger.
– Forslaget om lavere veibruksavgift på drivstoff kan bli en gavepakke til Siv Jensen. Her må Stortinget sørge for at Frp holdes stramt i tøylene.
Vil ikke ha økte avgifter
– Vi er motstandere av økte skatter og avgifter. For Frp handler dette om å motivere folk flest til å gjøre miljøvennlige valg, sier finanspolitisk talsmann Hans Andreas Limi.
– Det uaktuelt for oss å ensidig øke miljøavgiftene, tilføyer Limi, som viser til at kommisjonen foreslår skatte- og avgiftsendringer på inntil 30 milliarder kroner.
– Mange av disse forslagene er Frp motstandere av. Norske bilavgifter er allerede svært høye. Å øke de ytterligere kan ikke Frp være med på. Vårt mål er å redusere avgiftene. Endringer som fører til at avgiftene ved bilhold totalt sett går ned kan vi diskutere, sier han.
Avgift på norsk rødt kjøtt avviser han også. Bortfall av taxfreeordningen likeså.
– Det er liten sammenheng i utvalgets anbefalinger når de på den ene siden vil fjerne taxfreeordningen for å redusere utenlandsreisene, men samtidig innfører avgifter som gjør det langt mer lønnsomt for folk å handle i utlandet, sier Limi.
En rekke av forslagene er så vidtgående at jeg er nokså sikker på at de aldri vil bli vedtatt uansett regjering, framholder han.
«Som skreddersydd for Siv Jensen»
Bellona mener fremstår som skreddersydd for finansminister og Frp-leder Siv Jensen.
– Det virker vagt og omtrentlig, og det er ingenting her som klarer å ta oss over i nullutslippssamfunnet, sier miljøorganisasjonens fagsjef Hallstein Havåg.
– Kast og begynn på nytt, sier han.
Han mener at å stimulere til innovasjon og ny miljøteknologi i utslippstunge sektorer er det viktigste fokuset i miljø- og klimapolitikken. Men dette speiles overhodet ikke i anbefalingene.
– Forslagene vil rasere den virkningsfulle, norske politikken for nullutslippsbiler. Utvalget gjør heller ingen betraktninger om hvilket avgiftsnivå som må til for å nå målene i transportsektoren, sier Havåg.
Han merker seg også at utvalget går imot skattefradragsordningen for Enøk, som regjeringen allerede har vedtatt.
– Å aktivt motarbeide tiltak som fremmer nye teknologiløsninger i private hus, er å gå baklengs inn i framtiden, ifølge Bellona-fagsjefen.
- Gjør det vanskeligere å ta miljøvennlige valg
– Rapporten gjør det dyrere for folk flest å forurense, men samtidig vanskeligere å ta miljøvennlige valg. Folk kommer til å sitte fast i forurensende atferd, men samtidig betale mer, sier partisekretær Kari Elisabeth Kaski, som tidligere var nestleder i miljøstiftelsen Zero.
– Dette er en tapt mulighet. I stedet for en rapport som viser veien til nullutslippssamfunnet, får vi en lærebok i samfunnsøkonomi. Det gir lite teknologiutvikling, stimulerer ikke til ny industri og gjør det vanskeligere for folk flest å være miljøvennlige, sier hun.
Ifølge Kaski vil rapportens anbefalinger forsinke framveksten av elbiler.
– Samfunnsøkonomene har satt feil mål: Vi skal ikke betale for skadene fra utslipp, vi skal fjerne utslippene, sier SV-toppen.
For lite om Norge
KrF mener rapporten fra Grønn skattekommisjon i altfor stor grad legger opp til at klimautslippene kuttes i utlandet framfor i Norge.
– Det er en tenkning vi er uenige i og som vil sette Norge på sidelinjen og mangle den nødvendige omstillingen vi trenger. Alle sektorer må bidra, også de kvotepliktige, sier KrFs Kjell Ingolf Ropstad.
Han vender tommelen ned for innretningen utvalget har samlet seg om innen bilavgifter.
– Utvalget foreslår å reversere alt vi har fått til på transport denne perioden. KrF vil heller legge til rette for full utfasing av fossilt drivstoff. Det er uaktuelt for KrF å sette like avgifter på elbil og andre utslippsfrie løsninger som på biler med fossil drivstoff. Nullutslippsbilene må ha store avgiftsfordeler slik at suksessen vi har sett i Norge får fortsette, sier Ropstad. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.