Finansminister Siv Jensen la onsdag både frem regjeringens forslag til statsbudsjett og den bebudede skattereformen.

Siden ifjor har både næringslivet og øvrige skattytere i Norge lurt på hvilke av forslagene i Scheel-utvalgets innstilling som ville få regjeringens godkjentstempel. På bordet lå planer om å senke selskapsskatten til 20 prosent og skjerpe eierbeskatningen. Nå viser det seg at få av forslagene passerte kontrollen, deriblant:

  • Kutt i selskapsskattesatsen og skatten på alminnelig personinntekt fra 27 til 22 prosent.
  • Økt skattesats på utbytte.
  • Ny skatt på personinntekt (trinnskatten) som erstatter dagens toppskatt.

Skatteadvokatene Elin Sætre Løfsgaard og Rolf Saastad i advokatfirmaet Deloitte mener 95 prosent av dagens skatteregler videreføres.

- Dette er ikke noen skattereform. Det er mye som er utsatt. Det vi står overfor er et statsbudsjett som har mye fornuftig i seg. Så har regjeringen lagt frem reformen i tillegg. Den består egentlig ikke av mye mer enn en videreføring av tankegangen bak satssystemet i statsbudsjettet og en del tankegods som følger av OECD-initiativet, sier Rolf Saastad til Dagens Næringsliv.

OECD-initiativet er et koordinert forsøk på å sikre at skattegrunnlaget ikke forsvinner og at selskaper betaler skatt der verdiskapningen skjer.

- Det er en forskyvning i retning av økt bruttoskatt, og det er en tiltenkt endring. Der har man dreid litt på skruen. Det samme er det med formuesskatten, men det er ikke den helt store dreiningen, sier Løfsgaard.

Deloitte-advokatene merker seg at regjeringen skriver at den ønsker å gjøre noe mer med formuesskatten uten at dette er konkretisert.                                                                                                                                                     

Parkerer skjerpingen av eierbeskatningen

- Scheel-utvalget hadde mandat til å foreslå en skattreform, men nå står vi overfor justering i det eksisterende regelverket der 95 prosent videreføres.

Selv om Saastad og kollegaen Løfsgaard mener endringene ikke kan kalles en reform, er de langt fra misfornøyd med det regjeringen serverer.

- Mye av tankegodset er fornuftig, sier Saastad, før Løfsgaard fortsetter:

- Det var mye i Scheel-utvalgets innstilling vi synes var uheldig. Derfor er dette er godt skritt i riktig retning. I hovedlinjene er det klart mer fornuftig enn Scheel-utvalget, sier advokaten og trekker frem skjerpingen av eierbeskatningen som det regjeringsoppnevnte utvalget hadde foreslått.

- Forslaget om veldig høy skatt på eierinntekter er parkert, slår de to Deloitte-partnerne fast.

Deloiitte var blant høringsinstansene som kritiserte Scheel-utvalgets planer på det området. Scheel-utvalget foreslo å skattlegge eierinntekter likt med lønnsinntekter inkludert arbeidgiveravgift.

- Vi og flere andre påpekte at lønnsbeskatning gir trygderettigheter, men det gjør ikke utbytte. Derfor er det ikke relevant å sammenligne lønnsbeskatning og eierbeskatningen så mye.

Hvis regjeringens forslag går gjennom, vil den totale eierskatten (selskapsskatten og utbytteskatten) havne på rundt 46 prosent. Med Scheel-utvalgets forslag ville den endt på nærmere 55 prosent.

Uferdig

I reformforslaget er det flere ting som fortsatt skal utredes. Det innebærer nye høringsrunder på en rekke punkter. Det innebærer at skatteendringer som skal passere Stortinget i høst lettere kan få tilslutning.

- Nå er ikke vi politikere, men vi tror ikke det bør være så vanskelig å få flertall for de endringene vi ser, sier Løfsgaard og minner om at man normalt ønsker man et bredt forlik når man vedtar en skattereform.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.