Skatteregningen partene krangler om overstiger 55 millioner kroner.
Drammensmillionæren Lars Nilsen kjøpte gjennom sitt selskap Flyfort et Challenger 406-fly i 2006.
Mens Nilsen og hans selskap hevder formålet med flykjøpet var å tjene penger på å leie det ut, mener Skatt Øst at flyet ikke ble anskaffet for å skaffe selskapet inntekter, men at hovedformålet var å gi den daværende Block Watne-toppen tilgang til flyet.
«Slik aktiviteten var lagt opp, var denne ikke egnet til å gå med overskudd», skriver Skatt Øst i sitt sluttinnlegg til tingretten.
Etaten mener Nilsen-selskapet Flyfort, som sto som eier av flyet, lånte det bort til Lars Nilsen uten å ta betalt, fra det ble kjøpt i 2006 til det ble utleid til Sundt Air i november 2007.
I løpet av de 3,5 årene Nilsens konsern eide flyet, skal hverken holdingselskapet eller noen av dets datterselskapet ha brukt det, skriver Skatt Østs advokat. Men det gjorde Nilsen.
«Til sammen har flyet vært med Nilsen eller hans familie og venner på ferie i over 300 dager», påpeker skattemyndighetene.
Etaten antyder også at det var bokettersynet i 2009 som sørget for at Nilsen og BWG Homes, der Nilsen var konsernsjef, senere ble etterfakturert rundt 6,5 millioner kroner for bruken.
Bokettersyn
Etter et bokettersynet fikk de to Nilsen-selskapene Flyfort og Lani Invest beskjed om at de kunne vente seg en endring av ligningen for årene fra 2006 til 2009.
Det hele endte med at Flyfort ble nektet fradrag for kostnader i selskapet, slik at selskapets inntekt ble økt med nærmere 35 millioner kroner.
Lani Invest, som leide flyet fra Flyfort og deretter leide det videre til Sundt Air, fikk lagt til nesten 27 millioner kroner til sin selskapsinntekt.
Smell
Men aller størst ble endringen i Lars Nilsens personlige inntekt. Ettersom skattekontoret konkluderte med at flyet var anskaffet for Nilsen privat, ble han ilagt en inntektsfordel på drøyt 92 millioner kroner for inntektsårene fra 2006 til 2009.
Nilsen og de to selskapene ble også ilaget en tilleggsskatt på 30 prosent.
Etter DNs beregninger utgjør endringene for de tre en skattesmell på rundt 56 millioner kroner totalt.
Alle tre nektet å godta endringene i ligningen og stevnet staten ved Skatt Øst.
- Feil forståelse
Advokat Kaare Shetelig hos advokatfirmaet Wikborg Rein & Co representerer ferdighus-millionæren og de to selskapene. I sitt sluttinnlegg skriver advokaten at skattekontoret har «feil forståelse» når det konkluderer med at virksomheten knyttet til flyet ikke var egnet til å gå med overskudd.
«Da investeringsbeslutningen ble fattet fremsto det som sannsynlig at virksomheten var egnet til å gå med overskudd», skriver Shetelig og legger til at det derfor må anses som virksomhet i skattelovens forstand.
Flyfort skriver i sitt årsregnskap for 2010 at den internasjonale finanskrisen og de betydelige konsekvenser den fikk for flynæringen er forklaringen på at investeringen ikke ble vellykket.
Shetelig skriver videre at Skatt Øst har beregnet altfor høy fordel for Nilsens bruk av flyet.
Tirsdag over påske kommer saken opp for Oslo tingrett. Det er satt av fire dager til saken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.