Nettleser-selskapet Opera var ventet å legge frem sterke tall, men klarte likevel å overgå analytikernes anslag.
- Vi har rekordinntekter og rekordoverskudd, opp kraftig fra samme kvartal i fjor, sier Erik Harrell, finansdirektør i Opera.
Selskapet slo forventningene både på omsetning og resultat. Driftsresultatet ble på hele 17,6 millioner kroner, mot 9,5 millioner kroner, som var analytikernes forventninger i følge tall SME Direkt hadde hentet inn for TDN Finans.
Selskapet opplever svært stor interesse fra selskaper som vil bruke Operas nettelser i sine tjenestetilbud. Det er ikke lett å få tak i nok kvalifiserte folk til å få tilpasset Opera til stadig flere partnere, forteller administrerende direktør Jon von Tetzchner.
– Vi opplever større interesse enn vi klarer å levere, sier han.
Mobil fremdeles viktigst
- Mobil er fremdeles den viktigste driveren for inntektsvekst. Opera mini gjør det sterkt og vi regner med å offentliggjøre nye avtaler de neste månedene, forteller Harrell.
Opera mini har fått kraftig økte inntekter fordi en ny avtale med Google nå har fått full effekt. Opera mini hadde 3,5 millioner brukere juli 2007, mens det samme måned i år var hele 15,8 millioner aktive brukere, en vekst på 351 prosent. Disse økte bruken med 330 prosent og lastet dermed ned 3,7 milliarder nettsider denne måneden.
Sterkt lyspunkt
På en ellers svak it-børs har Opera vært et lyspunkt i år, og fortsetter altså nå å overbevise. Analytikere og markedet har lenge ventet på at selskapets nettlesere skulle få så stort volum og inntektene øke så mye at selskapet skulle få god lønnsomhet. Nå ser selskapet virkelig ut til å være igang.
- Vi har hatt 40-50 prosent vekst hvert eneste år og jobbet med å holde kostnadene nede og få skalerbarhet. Nå har markedene vi jobber i kommet lenger. Vi har flere avtaler fra operatører som har stadig større fokus på å få internett på mobilen. Så det er både eksterne og internet faktorer som gir økt lønnsomhet, sier administrerende direktør Jon von Tetzchner til Dagensit.no.
Markedet bør forvente at Opera fortsetter å øke utgiftene også fremover, for det trengs stadig flere folk for å klare alle leveransene og å fortsette å utvikle produktene.
Et skår i gleden er en nedgang i leveranser av mobiler med Opera mobile, selskapets fullversjons mobilnettleser. Von Tetzchner regner med at dette er en midlertidig nedgang, og venter at nye tiltak snart vil sørge for at pilen peker oppover igjen.