21. mai 2001. Kjell Inge Røkkes kontor på Aker Brygge er omgjort til eksamenssal. Det er tre elever rundt det ovale konferansebordet: Røkkes assistent John Inge Valand, båtmekaniker Robert Matos og milliardæren selv Kjell Inge Røkke. De skal få «Fartygsbefälsexamen klass VIII», et sertifikat som gir anledning til å føre båter over 15 meter. Den høyt ansette svenske sjøfartsinspektøren Claes Pallin er kommet fra Stockholm for å avholde eksamen. Båtmegler Erik Øye sitter i et hjørne av rommet og betrakter privatistenes arbeid. Øye og Pallin er gamle venner.

Eksamenen er over på et par timer. Alle elevene består.

For å ta en så avansert eksamen som de tre har begitt seg inn på, kreves det også noen praktiske øvelser. Og Kjell Inge Røkke er opptatt av å ha det formelle i orden. Forut for eksamen holder Erik Øye brannslukningskurs for de kommende kapteinene hjemme hos Røkke-assistent Jon Inge Valand på Vollen i Asker. Deretter er det førstehjelpskurs i lokalene til båtmegler Erik Øye på Slemmestad. Kjell Inge Røkke blåser liv i førstehjelpsdukken «Melissa», deretter får «Melissa» hjertemassasje.

Sjøfartsinspektør Pallin er ikke til stede under førstehjelpskurset. Likevel skriver han en bekreftelse på at Kjell Inge Røkke 26. mars gjennomgikk et kurs «enligt Sjöfartsverkets författningssamling». Kurset består av: Grunnleggende anatomi, sirkulasjon- og respirasjonssystem, diagnostisering, førstehjelp, transport av skadede og hypotermi. Undervisningen avsluttes med et par korte turer på sjøen i Røkkes nye Sunseeker 56. «Celina Bella», en båt til tretten millioner kroner. De tre elevene er snart kapteiner. Men det koster. I den svenske eksaminatorens hjemland ville den samme privatisteksamen kostet mindre enn 1000 kroner per person.

- Prisen var 100.000 kroner. Pallin fikk 60.000, jeg tok 40.000. To dager etter kurset fikk jeg overlevert pengene. Det var aldri spørsmål om kvittering, sier Erik Øye.

Flere norske forretningsmenn har skaffet seg svensk skippersertifikat gjennom Øye og Pallin. Det behøver ikke være vanskelig.

«Fredrik Andersen». Onsdag 8. august 2001. Under dekke av å hete Fredrik Andersen og Eyvind Dahl tar Dagens Næringsliv kontakt med Erik Øye. Hans gamle firma Norwegian Brokers gikk konkurs i februar i år. Men Øye selger fortsatt båter fra et lokale på Slemmestad. Gjerne store båter. Og skipssertifikater. Den gamle pakkeløsningen.

- Hei, det er Fredrik Andersen. Gjennom annonser i Aftenposten har jeg sett at du selger en del fine båter.

- Hva tenkte du på, spør Øye.

Vi forteller at vi ønsker å kjøpe båt. Stor båt. Mer enn 15 meter. En båt som krever fritidsbåtskippersertifikat .

- Alt jeg har ligger stort sett i utlandet. Jeg har spesialisert meg på båter som er taxfree rundt omkring, sier han.

Samtidig spør vi om han kan hjelpe oss med å skaffe oss svensk sertifikat - det internasjonale fritidsbåtsertifikat for å kunne føre stor båt. Først tviler han litt. Så sier han:

- Vi pleier å kunne ordne det. Men det er bare til folk som vi selger båter til. Kan jeg ikke treffe deg i morgen, så kan vi diskutere det da, sier Øye.

Dagen etter møter DN Øye på parkeringsplassen til Ikea på Slependen. Presis klokken 11.45 svinger vi inn på parkeringsplassen, som allerede er i ferd med å fylles. Øyes bil, en grønn Range Rover, står parkert lengst bort fra møbelvarehuset, helt opp mot motorveien. Idet vi parkerer vår leide Mercedes S 500 L, stiger Erik Øye ut av bilen. I lett duskregn håndhilser vi på hverandre.

Øye tar frem brosjyrer på to brukte båter han kan formidle via selskapet Channel Island Marine Limited. En Princess V50 til 4,5 millioner kroner. Og en gigantisk Sunseeker til nesten ni millioner kroner. Så tar han frem det vi virkelig ønsker. Det blå sertifikatet.

- Jeg kan skaffe dere et slikt sertifikat på tre-fire dager. Det koster 20.000. Skal dere ha det konvertert til norsk, må dere i tillegg betale 40.000 kroner. Det er hundrevis som ønsker å kjøpe dette beviset. Jeg selger det kun til dem som kjøper båt, sier Øye.

- Det eneste dere må gjøre er å finne et par helger dere har vært hjemme. Dager vi kan si at dere har hatt brann- og førstehjelpskurs på, sier han.

Ti minutter senere er møtet med Erik Øye over. Det har sluttet å regne når vi tar hverandre i hendene og avtaler å møtes dagen etter. Han vil ha pengene kontant.

«Kjøreopplæring». To dager senere setter Erik Øye seg ved vindusbordet på Grand Café. Restauranten har akkurat åpnet, pianisten gjør seg klar til dagens taffel. Øye møter oss med gode nyheter.

- Går det i orden? spør vi.

- Ja da, det ordner seg, sier Øye rolig og ser seg rundt i restauranten. - Bare sånn at vi vet det.... hvis noen begynner å spørre: Hvem er det som skal ha eksaminert oss?

- Claes Pallin, sier Øye stille. Øye sier ikke mer. Ingen forkl#229.

- Bør vi vite hvem han er? Hvordan han ser ut?

- Nei ingenting. Å vise frem den blå boken er som å vise frem et sertifikat.

- Vi har med pengene.

- Vi tar det utenfor, hvisker Øye.

Vi går ut på Karl Johan. Øyes bil står parkert rett utenfor. Han gir oss en kvittering på 20.000 kroner for «kjøreopplæring».

- Boken er ferdig tirsdag, sier han.

De 20 tusenlappene er godt sammenrullet. Ingen ser papirrullen som skifter eier.

- Da snakkes vi senest tirsdag, sier Øye. Han setter seg inn i Range Roveren og kjører.

Tirsdag denne uken ringer mobiltelefonen. Det er Øye. Den blå boken har ankommet med postekspress fra Stockholm. Klokken 18.00 stopper taxien vår utenfor boligen til Øye. Vi setter oss ned ved terrassebordet. Øye åpner den blå boken.

- Skriv navnet ditt med blokkbokstaver der. Og underskriften din der, sier han til «Fredrik Andersen».

Ifølge boken er vi vel kvalifisert til å føre store fartøyer i hele verden. Signert Claes Pallin.

Vi er blitt skippere under falskt flagg.

Vip-kurs. Minst 30 norske forretningsmenn har fått svenske båtsertifikater av Øye og Pallin. En lørdag formiddag i mai 1997 samler Erik Øye en gruppe på 7-8 forretningsvenner og bekjente til et møte i Norwegian Yacht Brokers lokaler på sjøsiden av Aker Brygge. Det skal arrangeres vip-kurs. Øyes forretningsplan er å finne brukte prestisjebåter som Fairline, Sunseeker, Princess i 50-fots klassen hos agenter i Antibes og La Napoule i Frankrike. For å formidle dem til velhavende norske kunder. Norwegian Yacht Brokers kundeturer til Den franske riviera blir raskt legendariske. For Øye og hans kompanjonger ender turene i fortjenester på mellom 50.000 og 250.000 kroner, for kundene endte rivierautflukten så godt som alltid med en real fest og kjøpekontrakt på en båt som vil vekke oppmerksomhet selv en søndag i Middagsbukta.

De fleste av Norwegian Yacht Brokers kunder ønsker raske og ruvende båter. Problemet er at ikke alle ønsker å slite seg gjennom de timene med navigering, skipslære og førstehjelp som kreves for å seile lovlig. Det er derfor gruppen av velhavende menn er samlet på Aker Brygge denne lørdag formiddagen. De ønsker sertifikat. Men ikke så omfattende opplæring.

Sjøfartsinspektør Claes Pallin har lyse fritidsklær da han kommer inn i kontorene på Stranden 85. Han går øyeblikkelig inn i et tilstøtende kontor og kaller til seg en og en av de fremmøtte.

- Har du båt? Og hvor lenge har du hatt båt? spør Pallin. Etter å ha fått svar på sine spørsmål, tar Pallin frem den blå boken med gullbokstaver. Sertifikatet for fritidsbåter. Pallin blar frem til side 7. Under vignetten Kustskepparintyg står følgende:

«Innehavaren har denne dag godkänts vid prov för Kustskepparintyg. Vid provet har tilfredsställande kunnskaper visats om sjövägsregler, inom- och utomskärsnavigering, sjömanskap m. m. Detta bekräftas med sigill liknande emblem ovan».

Pallin klistrer emblemet i boken, setter sitt stempel, fører inn den aktuelle dato og signerer boken.

Skippereksamen er gjennomført. Fjorden venter.

Sjøfartsinspektør Claes Pallin avrunder arbeidsdagen med et par drinker. Før han går og legger seg i en Fairline 50 på Aker Brygge.

- Jeg fikk tilbud om å kjøpe svensk sertifikat, men takket nei. Jeg vet at mange har fått samme tilbudet, sier kjendisinvestor Kenneth Sandvold i dag.

Hullete arkiv. I kontorene til «Nämden for båtlivsutbildning», NFB i Stockholm finnes arkivene over samtlige som har avlagt svensk båtførereksamen. NFBs leder Berth Josefsson går i hyllene for å finne listen over Claes Pallins elever.

- Her er det ingenting. 1997 finnes ikke, sier Josefsson overrasket.

- Hva med 1998?

- 1998 finnes ikke.

- 1999?

- Oj, oj. Pallins 99-liste finnes heller ikke. Dette er jo aldeles åt helvete. sier Berth Josefsson.

Eksamenslistene over de årene Pallin var en hyppig gjest på Aker Brygge er borte. Men listene for 1996 finnes. De forteller at 20. mai 1996 tok en gruppe norske forretningsmenn «Kustskepparintyg» i Sollentuna utenfor Stockholm. Der var Jan Zaborowski; Bjørn Rune Gjelstens gamle båtmekaniker og i dag teamleder for den styrtrike skipsrederen Andreas Ove Uglands offshoreteam. Det samme var Stig Finvold i Finvold Prosjekt Consult as, BMW- og Rover-forhandler Kjell Adserø, lederen for det fallerte eiendomsselskapet Enøk Næringsutvikling as: Ragnar Fjoran, administrerende direktør Kjell Engebretsen i DAF Norge as og administrerende direktør Gaute Vik i Telecom-selskapet Teleplan. Alle besto Pallins eksamen.

Men langt fra alle av de norske forretningsmennene reiste til Stockholm for å avlegge eksamen. De fleste reiste ikke lengre enn til Aker Brygge.

Ingenting å skjule. Blant kolleger kalles Claes Pallin en «höjdare». Den tidligere sjøkapteinen er det svenske sjøfartsverkets representant i styret for Nämden for båtlivsutbildning; organisasjonen som utarbeider reglene for båtførerutdannelse i Sverige. Han er eksaminator på den svenske sjøbefalsskolen og klassifiserer yrkesfartøy opp til 80 tonn. Torsdag formiddag oppsøker Dagens Næringsliv Pallin mens han holder et sikkerhetskurs for brannforsvaret i Rosersberg utenfor Stockholm. Vi ønsker en forkl#229 på «Fredrik Andersens» plutselige sprang fra oppdiktet figur til en fulleksaminert fritidsbåtskipper.

- Ja det stemmer. Jeg har avholdt eksamener med Fredrik Andersen, sier Pallin.

- Hvordan ser Andersen ut?

- Jeg husker ikke.

- Hvor eksaminerte du ham?

- På Aker Brygge, sier Pallin.

- Det stemmer ikke. Dette sertifikatet har Dagens Næringsliv kjøpt. Uten å avlegge eksamen.

- Jeg har ingenting å skjule.

- Har du Kjell Inge Røkkes eksamensbesvarelse?

- Nei. Jeg gjennomførte eksamen, så tok jeg med besvarelsen hjem. Og kastet den. Slik jeg gjør med alle eksamener. Jeg har ingen plikt å oppbevare dem, sier Pallin.

- Fikk du betalt av Kjell Inge Røkke for eksamenen?

- Nei.

- Mottok du 60.000 kroner av Erik Øye for å gjennomføre eksamenene på Kjell Inge Røkkes kontor?

- Det vil jeg ikke kommentere, sier Pallin.

Lokkemiddel - Kjell Inge Røkke tok en middels bra eksamen, forteller Pallin.

Men selv om Røkke besto eksamenen, har han et annet problem. Det viser seg at hans svenske sertifikat er ugyldig i Norge. Derfor sender Røkke bruktbåtmegler Erik Øye opp i resepsjonen til Sjøfartsdirektoratet med en mappe svenske og norske papirer. I løpet av dagen har Kongelig Norsk Båtforbund, KNB, gitt Røkke et norsk vitnemål på rekordtid. Et vitnemål basert på hans svenske eksamen. Kongelig Norsk Båtforbund garanterer at eksamenen som ble tatt på Kjell Inge Røkkes kontor ble gjennomført i henhold til fagplan for fritidsbåtskipper godkjent av Sjøfartsdirektoratet 06.12.1996.

Underdirektør i Sjøfartsdirektoratet, John Aicher, undersøker med sine svenske kolleger hva de forlanger for «Fartygsbefälsexamen klass VIII». Aicher får opplyst at undervisningen er på rundt 75 timer og at den svenske utdannelsen er minst like omfattende som den norske.

I løpet av noen timer ligger Røkkes nye norske sertifikat klart for avhenting. Generalsekretær Jan H. Syversen i Kongelig Norsk Båtforbund blir så begeistret over den raske saksbehandlingen at han sender Sjøfartsdirektoratet en faks full av komplimenter. Nå kan Kjell Inge Røkke kjøre sin nye kjæledegge, «Celina Bella» på lovlig vis. Båten som noen dager senere grunnstøter ved svenskekysten.

Den smertefrie konverteringen av Kjell Inge Røkkes svenske sertifikat var basert på opplysninger fra Claes Pallin.

- Du har sendt brev til Kongelig Norsk Båtforening hvor du bekrefter at Kjell Inge Røkke var på et livredningskurs 26. mars. Hvor var det?

- Jeg vet ikke. Jeg hadde ingen grunn til å spørre hvor det var. Kjell Inge sier at han har hatt det kurset. Da har jeg ingen grunn til å tvile på det er sant, sier Claes Pallin.

Alt tapt. - Dette er helt sanseløst. Hvordan kan noen selge seg så billig, sier direktør Göran Andersson i det svenske sjøfartsverket da han blir konfrontert med Claes Pallins private, norske forretningseventyr. Noen timer senere blir Pallin kalt inn på teppet til sjøfartsdirektøren. Under et times langt møte tilstår Pallin å ha utstedt et falskt sertifikat til DN, men nekter å ha mottatt penger. Etter møtet med sjøfartsdirektøren tar Claes Pallin selv kontakt med Dagens Næringsliv.

Pallin vedkjenner da at han har gitt uriktige opplysninger om hvor - og hvordan - eksamenene til flere norske forretningsfolk ble gjennomført.

- Jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde det. Det var en feil, sier Pallin.

- Hvorfor utstedte du så mange sertifikater i Norge?

- Jeg likte meg så godt på Aker Brygge, sier Pallin stille. Og legger til: - Det skippersertifikatet dere kjøpte har kostet meg alt. Jeg har tapt alt. Det er slutt.

Fredag morgen ble Claes Pallin suspendert fra sin stilling som sjøfartsinspektør på ubestemt tid. Det svenske sjøfartsverket vil nå granske Claes Pallins disposisjoner de siste årene.

- Igår bestemte styret i Nämden for båtlivsutbildning å frata Pallin retten til å eksaminere innenfor alle kategorier av skipssertifikater, sier styreformann Göran Andersson i NFB.

Beslutningen ble tatt etter at Dagens Næringsliv stilte spørsmål rundt Pallins virksomhet i Norge. Også norske sjøfartsmyndigheter vil granske saken.

- Vi vil be Sjøfartsinspektøren i Oslo se på saken - og han vil vurdere hvorvidt den skal oversendes politiet, sier Sjøfartsdirektør Rune Teisrud. Teisrud bekrefter at Kjell Inge Røkkes papirer er blant dem som vil bli oversendt Sjøfartsinspektøren.

Dagens Næringsliv har spurt Kjell Inge Røkke hvorfor han skaffet seg svensk kystskippereksamen, hvor mye han betalte og hva slags opplæring han gikk gjennom.

Kjell Inge Røkker kom i går ettermiddag med følgende kommentar til Dagens Næringsliv:

«I sommer har jeg hatt gleden av å bruke min 56 fot Sunseeker i norske farvann. Jeg har lang erf#229 med sjø og båt etter å ha seilt på dekk og maskin på både små og store fiskebåter i en årrekke. Jeg har også deltatt som som lisensiert fører i offshore-VM i mange år. Jeg har derfor et godt grunnlag for å føre større fritidsbåter. For fritidsbåter over 50 fot er det sertifikatplikt. Jeg har et svensk sertifikat, senere konvertert til et norsk sertifikat. De formelle kvalifikasjoner skulle derfor også være i orden. Hvis dette ikke er korrekt, vil jeg selvfølgelig innrette meg etter det.

Som de fleste avislesere sikkert vet er den omtalte båten til reparasjon og så snart dette arbeidet er utført vil den bli lagt ut til salgs. For øvrig har jeg ingen kommentarer til denne saken.»

Røkkes pressetalsmann Rolf Nereng sier at Røkke ikke ønsker å kommentere påstander om at han angivelig har betalt 100.000 kroner for undervisning og eksamen.





Faktaboks:

Uttalelse



«Dagens Næringsliv avdekker i denne artikkelen at falske, svenske sertifikater for avlagt skippereksamen blir solgt i Norge. Dagens Næringslivs journalister ga seg ut for å være kjøpere av et slikt sertifikat. I pressens etiske regelverk, Vær Varsom Plakaten, heter det at falsk identitet kun skal benyttes for å avdekke forhold av vesentlig samfunnsmessig betydning. I denne saken var falsk identitet en nødvendig metode for å dokumentere at sertifikatene blir solgt.»

Amund Djuve, sjefredaktør(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.