Gjør de store, norske bedriftene nok for de nye, små?

Spørsmålet fikk fornyet aktualitet i forrige måned, da gründer Jonas Tesfu anklaget DNB og Telenor engasjement for gründere for å være falskt, dobbeltmoralsk og et forsøk på å pushe produkter.

«Speedatet» store og små bedrifter

Nesten som et utilsiktet tilsvar arrangerte Startuplab i Oslo rett før påske et 70-talls hurtigmøter mellom åtte store bedrifter og litt over et dusin oppstartsbedrifter.

Planen: Å vise hva som kan skje hvis store bedrifter tar seg tid til å møte de små og vurdere hvordan de kan ha nytte av hverandre. 

Slik gikk det første, tilfeldig valgte møtet DNgründer valgte å følge:

Et møte mellom gründer og storbedrift

– Vi har laget Finn-torget, blandet med Instagram, sier gründer Axel Frack Næss (26) i kjøp-og-salg-plattformen Tise.

Overfor ham sitter to DNB-sjefer.

– Så har vi et betalingsproblem. Det er stress å betale med cash, og alle bruker allerede Vipps til å løse det. Så det vi syntes var kult, var om det var mulig, en knapp for å betale med Vipps inne i tjenesten.

Avtale på fem minutter

– Vi fikser det Kjersti, gjør vi ikke det? spør leder for forretningsutvikling og innovasjon Halvor Lande (42) i DNB og ser bort på divisjonsdirektør for konseptutvikling Kjersti Høklingen (43).

Mindre enn fem minutter inn i møtet har Næss fått et tilbud om å motta API-et til Vipps noen måneder før det etter planen skal bli mer allment tilgjengelig.

API-et er grensesnittet til Vipps-programvaren, som gjør at det kan implementeres inn i andre programmer.

– Jeg sender deg API-et senere i dag. Så kan vi sette opp et kontraktsmøte og bli enige om modellen, sier Lande.

Vanskeligere i virkeligheten

- Jeg er lamslått over hvor bra det gikk, sier Næss, som forteller at de har forsøkt å få lignende møter i stand gjennom vanlige kanaler.

For hadde døren vært like åpen for gründerne i Tise på en vanlig dag?

– Vi rekker ikke å snakke med alle så nært, medgir Høklingen.

– Som jeg ser det har vi et enormt forbedringspotensial, sier Lande.

–  Vi må begynne å utvikle sammen med andre, vi må åpne dørene. Selv om det medfører risiko, kan bli dyrere og vanskeligere å adminsterere et samarbeid med gründere.

Internettpioneer: Trist tradisjon i Norge

– Det er trist er at vi ikke har en sterk tradisjon for å satse på gründerbedrifter når vi sitter i etablert næringsliv, sier administrerende direktør Karl-Christian Agerup (53) i Oslotech, som administrerer Forskningsparken i Oslo.

Agerup var på 90-tallet en internettpioneer, både som grunnlegger av et av Norges første rene internettselskaper, Hugin, og som grunnlegger av det som har blitt et av Nordens fremste investeringsfond i teknologiselskaper, Northzone.

– Jeg ville ikke fått til mine suksesser uten tre år i McKinsey. Det var kontaktene derfra som ga meg kundemøter. Vi mangler en kultur for at man tar møtene som ikke nødvendigvis er i din egen interesse, sier Agerup.

Tanken om kortsiktig profitt og nytte er i dag et av hindrene, mener han.

– Det er ikke sikkert at det er noen åpenbar fortjeneste på å ta den kaffekoppen med en gründer, men økonomien og samfunnet vårt kunne vokst om vi gjorde det, sier Agerup.

Les mer gründerstoff på DNgrunder.no:

NRK sier nei til Uber og Airbnb

– Delingsøkonomien er ikke lovtomme rom(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.