Selv om du er sjef selv, kan du bli irritert på din sjef. Men velg dine kamper med omhu, skriver Harvard Business Review, som gir en rekke tips før du kaster deg ut i det.
Er du usikker på om lederen din vil ha feedback eller om kritikken du skal gi er spesielt følelsesladet, er det nesten bedre å holde kjeft. Å risikere jobben | eller forholdet til sjefen er å spille et veldig høyt spill, advarer Harvard-avisen.
Men det finnes unntak:
Hvis du opplever at sjefens oppførsel skader hele selskapet eller en avdeling, er det på tide å ta bladet fra munnen.
Tenk på dette før du må kritisere sjefen:
- Vær helt sikker på at sjefen din har et åpent sinn og er mottakelig for feedback før du begynner.
- Gi uttrykk for hva du har lagt merke til, både hva du har sett og hørt.
- Fokusér på hvordan du kan bidra til å gjøre situasjonen bedre. Ikke si hva du ville gjort hvis du var ham/henne.
Unngå dette:
- Ikke anta at sjefen din ikke vil ha feedback bare fordi han/hun ikke har krevd det.
- Ikke regn med at du forstår sjefens situasjon. Det finnes omstendigheter som du ikke kjenner til.
- Ikke bruk kritikken for å hevne deg på sjefen.
Les også:
Vis sinne mot sjefen - ellers dør du
<b>Krisen har gjort sjefer modigere</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.