For den som skal ut på dagens arbeidsmarked etter mange å i samme stilling, kan rekrutteringslandskapet fortone seg ganske fremmed, skriver The Guardian.
Både måten vi finner frem til potensielle arbeidsgivere og måten vi presenterer oss for dem på er annerledes enn for noen år siden, mener jobbsøkingskonsulent David Smith i Careervisa.co.uk.
Han mener to ting er essensielle når du skal gjøre comeback i arbeidsmarkedet: CV og nettidentitet.
CV-oppfrisking:
Nei, du trenger faktisk ikke skrote den gamle CV-en din. Den kan inneholde nyttig informasjon som kan brukes også denne gangen. Men opplysningene soom skal brukes i en ny CV må vitne om entusiasme for den jobben du søker på nå.
- Skriv hva du har oppnådd snarere enn å liste opp hva du har hatt ansvar for. Her er tall gull: La for eksempel en opplysning om at du fikk i stand kostnadsbesparende tiltak ledsages av en konkret sum firmaet dermed sparte.
- Å skrive entusiastisk om en jobb du har hatt i mange år kan være utfordrende. Let etter ideer i arbeidsgivers årsrapporter og tilbakemeldinger fra sjefen, og få med alt du har gjort bra i CV-en din. Du kan også kikke på din nåværende stillingsbeskrivelse og lage en liste over oppgaver du typisk utfører i løpet av en måned, og så velge ut det du tro er viktigst for stillingen du søker på. Alternativt kan du spørre de som kjenner deg best hva de mener du er god til. Men pass på så ikke din nåværende arbeidsgiver finner ut at du er på jobbjakt.
- Når CV-en er skrevet er det alltid nyttig å få noen andre til å lese over med friske øyne.
Les også: CV-triksene som skiller deg fra "røkla"
Å være på nett:
Sosiale medier kan gjøre mye for nettverksbyggingen om du bruker dem effektivt. Les også: Kan gi drømmejobb og pressmiddel for lønn
- Mens Twitter og Facebook er åpenbare møteplasser, kan også Linkedin være nyttig for å finne igjen mennesker du kanskje har mistet kontakten med - for eksempel tidligere kolleger som nå jobber andre steder og har andre kontakter enn deg. Husk at Linkedin-profilen din i likhet med CV-en bør vise hvem du er som arbeidstager: Vær konkret.
- Vær aktiv på nett. Har du profiler på sosiale medier som det ikke er aktivitet på. blir det litt det samme som å bli stående i hjørnet på nettverkingsmøtet, påpeker David Smith i The Guardian.
Les mer:
<b>Dette tar knekken på nervøsiteten i jobbintervjuet</b>
<b>Her er suksessfaktorene for å lykkes som sjef </b>
<b>#SoMe #Toomuch</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.