Mange mister jobben i 2009. Hodejeger Steinar Hopland gir deg beskrivelsen på hvilke medarbeidere bedriften aldri vil kvitte seg med.
Statistisk sentralbyrå (SSB) spår en arbeidsledighet på 3,7 prosent neste år og 4,6 prosent i 2010.
Et fall i oljeinvesteringene på 40 prosent kan gi 30.000 færre jobber. Og dette kommer på toppen av de 120.000 ledige SSB har spådd.
Mange arbeidstakere går en usikker tid i møte, men noen er rett og slett uunnværlige på arbeidsplassen sin:
- Den medarbeideren som er godt likt, klarer å holde egen motivasjon oppe, hjelper andre til å lykkes i deres jobb og er topp kompetent på sitt område, er sistemann ut. Så lenge bedriften overlever krisen, vil en slik person beholde jobben, sier lederrekrutterer Steinar Hopland til DN.no.
- Dette kommer frem i omfattende undersøkelser fra Alexander Hamilton Institute i USA som spør linjeledere og personsjefer om hva som kjennetegner medarbeidere man ikke vil miste. Funnene stemmer godt overens med det jeg selv hører fra mine oppdragsgivere, sier hodejegeren.
Hvordan bør man sikre seg i krise? Diskutér saken nedenfor.
Uslåelig kombinasjon
En uunnværlig arbeidstaker har denne uslåelige kombinasjonen:
Han eller hun har kompetanse og evne til å skape resultater, og har evnen til å bli godt likt.
- I en traurig situasjon er det kanskje ekstra viktig å klare å ha den rette gnisten og være et lyspunkt i arbeidsmiljøet. Det skal noe til å kvitte seg med en slik person, sier Hopland.
- Hvis man snur litt på det: Hvilke personer ligger dårligst an når noen må ut?
- To prinsipper kan anvendes i nedbemanningssituasjoner: Ansiennitetsprinsippet og kvalifikasjonsprinsippet. Hvis kvalifikasjonsprinsippet følges, ligger den personen dårligst an som svikter i å nå sine arbeidsmål eller som ikke bidrar til at bedriften når sine mål, samtidig som vedkommende ikke er trivelig å ha der, svarer Steinar Hopland.
Lavere toleranse i krise
Han understreker at toleransen er lavere for slike ting i krisetider enn ellers, samtidig som uunnværlige medarbeidere blir ekstra uunnværlige i en lavkonjunktur.
- 2009 blir et tøft år for mange bedrifter. Jeg tror de fleste bedrifter vil oppleve stagnasjon, selv om det ikke nødvendigvis blir nedgangstider for alle, sier Hopland.
2. Bli på din post
Konsentrér deg om jobben din og forsikre deg om at du klarer de oppgavene du har. Ikke se deg om etter noe nytt å gjøre - nå er ikke tiden inne for det.
3. Forstå krisen
Innse at bedriften må kutte ned på firmafester og andre trivselsgoder. Nå skal det spares, ha forståelse for det. I dårlige tider må man gi avkall på visse ting. Men du skal ikke finne deg i lavere lønn!
4. Ikke få panikk
Ikke bli nervøs for at du kan miste jobben. Skulle det skje, har du fortsatt muligheter. Korthuset ramler ikke sammen selv om du blir arbeidsledig.
Kilde: Business.dk, Chef
Hvordan bør man sikre seg i krise? Diskutér saken!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.