Til det svenske tidsskriftet Chef kommer den svenske sosialpsykologen Bosse Angelöw med tips til sjefer om hvordan de bør håndtere ansatte de ikke liker.
1. Skill mellom følelser og prestasjoner
Aller viktigst er skille dine følelser om den ansatte fra personens reele arbeidsprestasjon.
Det kan gjøres ved å tallfeste hvor mye du liker personen og hvor godt personen presterer.
2. Fokuser på deg selv
Finn ut hva som gjør at personen irriterer deg og skriv det. Sammenlign det med det du liker ved personen.
Deretter bør du prøve å finne ut hva som kan endre forholdet dere i mellom. Klarer du ikke det må du forsøke å bruke minst mulig energi på det du irriterer deg over.
3. Hold masken
Uansett hva du gjør er det viktig at du har kontroll over hva du sier og gjør overfor personen.
- Din opptreden som sjef må være profesjonell og nøytral, sier Angelöw til nettstedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.