Somaliske piraters virksomhet er blitt storindustri - ikke bare for sjørøverne selv. Penger har etablert et nettverk med forhandlere, selskaper og bankkonti i Dubai og Kenya. Løse-summene de forlanger har økt kraftig i år.
Fredag kveld kapret somaliske pirater et kinesisk lasteskip i Arabiahavet. Skipet Yuan Xiang er registrert i Panama og har et kinesisk mannskap på 29 om bord.
Piratene skal ha opplyst at de vil seile skipet til Somalia, melder NTB.
Somaliske pirater har slått til mot hundrevis av skip i Arabiahavet de siste årene, og har bortført over 100 sjøfolk bare den siste måneden. Piratene holder nå minst 20 skip og 438 sjøfolk, viser en oversikt fra International Maritime Organization.
Høyeste løsesum noen sinne
- Tidligere i måneden opplyste pirater at de hadde mottatt ni millioner dollar, 53,5 millioner kroner i løsepenger for en sørkoreansk supertanker. Det er den høyeste prisen som er blitt betalt til somaliske pirater så langt.
Torsdag ble en Panama-registrert kjemikalietanker kapret på vei fra Malaysia til Suez, i et farvann som er nærmere India enn Somalia. I forrige uke ble besetningen om bord på en sørafrikansk seilerbåt kidnappet, skriver DN.
- Tar høyere risiko
- Piratene tar større risiko og forlanger høyere beløp, sa FN-utsending Lynn Pascoe til sikkerhetsrådet tirsdag, ifølge DN.
- Vi mener de har et nettverk med representanter i regionen som forhandler løsepenger og overfører deler av pengene. Dubai er et av stedene hvor de hvitvasker løsepengene, sier en ekspert til nyhetsbyrået Agence France Presse, ifølge DN.
Piratene tar større risiko og forlanger høyere beløp
FN-utsending Lynn Pascoe
De forente arabiske emirater og Kenya utpekt som viktige transittsteder for hvitvasking av penger fra piratvirksomhet, narkotika og korrupte tjenestemenn i land som Pakistan og Afghanistan, fremgår det av rapporten «2010 International Narcotics Strategy» fra det amerikanske utenriksdepartementet, ifølge DN.
- En helt ny næringssektor
- Kenya er i ferd med å bli et betydelig hvitvaskingsland av penger. Hvitvasking av penger relatert til somaliske pirater er et stort problem, skriver forfatterne av rapporten.
Det har oppstått en helt ny næringssektor over hele verden med sikkerhetsselskaper, advokater og egne forhandlere som tjener på å løse piratsaker.
- London har blitt senteret for selskaper som hjelper rederiene med de juridiske aspektene ved å betale løsepenger», skriver politikeren Birgen Keles i en rapport til NATO, ifølge DN.
<b>Se DNs sterke bilder fra verdens farligste by</b>
Les den 15 sider lange reportasjen fra Somalias hovedstad i DN Magasinet idag "Helvetes bakgård". (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.