Optimismen er tilbake i turist-Norge:
57 prosent av reiselivsaktørene tror at sommeren vil bli bedre enn ifjor. Dette er de høyeste forventningene målt på fem år, viser Innovasjon Norges turistbarometer.
- Vi registrerer stor optimisme fra viktige markeder som Tyskland, Danmark, Frankrike og Italia. Også fra Storbritannia meldes det at bunnen er nådd, og at vi nå vil se ny vekst. Disse fem landene representerer nesten halvparten av de utenlandske gjestedøgnene, så de positive signalene herfra er et godt tegn for sommeren, sier Per-Arne Tuftin.
Nå jobbes det intenst med å gjøre Norge mer tilgjengelig på nettet, for å få enda flere utlendinger nysgjerrige på Norge.
- Norge har fått stor oppmerksomhet ute, og ikke bare for sine vakre fjorder og fjell, sier Tuftin.
Verdens kuleste...
Han peker blant annet på at Heksemonumentet i Vardø ble kåret til et av "verdens kuleste nye turistattraksjoner" av magasinet Travel+Leisure. (Se alle de kuleste turistattraksjonene her (ekstern lenke)), og at Norge i Spania omtales som "in" og et "lykkeland". Også Operaen vår er mektig populær i utlandet.
- Uroen i Midtøsten og naturkatastrofen i Japan har bidratt til at Norge ses på som et trygt og sikkert reisemål. Effekten av finanskrisen avtar, men ettervirkningene er der fortsatt. Likevel råder optimismen i de aller fleste av våre ferie- og fritidsmarkeder, men vi tar noen forbehold. Vi vil nok se store regionale forskjeller i år, for en del destinasjoner og hoteller frykter at de kan gå en tøff sommer i møte, sier reiselivsdirektøren.
For å få flere turister til å velge Norge, gjør Innovasjon Norge flere ting:
- I tillegg til markedsføringen i det enkelte land, gjør vi Norge enda mer tilgjengelig på nett. Nettstedet Visitnorway.com har aldri hatt flere daglig besøkende enn nå. Dette underbygger de gode prognosene og en økende interesse for Norge, sier Tuftin.
Satser på apps
Nå går det også an å booke ulike produkter via Visitnorway.com. Så langt er 350 reiselivsprodukter tilgjengelige, du kan både booke fly, hotell, leiebil, ferge etc. via nettstedet, og her er man bare i startfasen, ifølge Per-Arne Tuftin.
En app for iphone og android på norsk og engelsk er også lansert.
- Her får du Norge rett i lomma. Du kan søke deg frem til det beste spisestedet i nærheten av der du befinner deg, i tillegg til transportmuligheter, aktiviteter, overnatting og festivaler innenfor en gitt radius. Per i dag er det 30.000 ulike produkter tilgjengelig i appen, som både er beregnet på norske og utenlandske turister, forteller Tuftin.
- Ikke bare dra til Syden!
Miljøbevisste skal også finne Norge attraktivt:
- Etter at vi lanserte mulighetene for å reise grønt i Norge (les mer om dette på mapthegap (ekstern lenke)), har dette også blitt plukket opp i utlandet. Det er viktig å ha fokus på bærekraftig reiseliv, for dette er noe stadig flere fatter interesse for, sier reiselivsdirektøren.
Ved hjelp av portalen Visitnorway.com og en egen applikasjon kalt "Reis Grønt" som kan lastes ned på smartphones, kan man lett finne frem til miljøsertifiserte overnattingstilbud, spisesteder, aktiviteter og attraksjoner der man ferierer i Norge.
Tuftin peker på at to av tre turister i Norge er nordmenn, og at man derfor må fokusere på at Norge er langt mer enn fjorder og fjell.
- Altfor mange nordmenn vet altfor lite om å feriere i eget land, og kanskje spesielt ungdom vet for lite. Der har foreldrene et ansvar: Ta med barna deres også på ferieturer i Norge, og ikke bare til Syden! oppfordrer han.
Les også: De nye reisetrendene
"Nanoferier" i skuddet
De hotteste luksus-reisemålene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.