- De siste årene har vært vriene og utfordrende. Opel har manglet en langsiktig og sterk ledelse, sier Bernt G. Jessen. Han har sittet i sjefsstolen hos den norske Opel-importøren i omkring et halvt år, og har planer om å bli sittende lenge.

Det er ikke første gang en Opel-sjef snakker om å snu den negative utviklingen, men denne gangen virker ledervalget noe mer stabilt, og ikke som et springbrett videre inn i det europeiske Opel-systemet.

Med lang fartstid som sjef for Mitsubishi tok Jessen ifjor på seg jobben med å føre den skakkjørte Opel-skuta av grunna.

Hva er det viktigste du har gjort siden du tok over som Opel-sjef?

- Det er to ting. Jeg har jobbet med forhandlersamarbeid, og vi har kommet langt med forretningsplanen, sier Jessen.

Om det er tilfeldigheter, eller om det er rett mann på rett plass, er ikke lett å si. Ihvertfall har Opel økt både markedsandelen og salget hittil i år.

Modelldrevet
- Jeg er godt fornøyd med 12,4 prosent total vekst hittil i år, sier Jessen, og henviser til både personbil- og varebilsalget.

Han innrømmer at han kanskje hadde flaks med tidspunktet han overtok på, og at mye av salget dras av én modell.

- Mye skyldes at Mokka har gått veldig bra. Vi er betydelig foran målsetningene med den, sier Jessen.

<b>Les DN.nos test av Opels lille kompaktsuv</b>

At en suv-modell står for det meste av salget, er Jessen vant med etter suksess med både Outlander og ASX i sin tid i Mitsubishi.

I motsetning til Mitsubishi har Opel en lang rekke andre modeller å spille på. Likevel tror Jessen at det riktige er å forenkle modellprogrammet en smule. Derfor kommer blant annet ikke den nye cabrioleten Cascada til Norge. Samtidig fases Agila og Antara ut av salgslistene.

Det betyr ikke at det ikke kommer nyheter fra det tyske merket. Medregnet Mokka, Adam og Cascada skal Opel innen 2016 slippe til sammen 23 nye modeller.

- Vi tenker etter hva slags potensial hver nye modell har i Norge, og jobber ut fra det. Vi regner med å ta inn de fleste, sier Jessen.

Store investeringer
I forbindelse med de omfattende problemene General Motors var i for kun få år siden, var Opel ett av merkene bilgiganten vurderte å kvitte seg med.

Etter en imponerende snuoperasjon, går nå GM med overskudd, og Opel er igjen inne i varmen. Planen er at bilmerket skal gå med overskudd innen 2016. Alle de nye modellene kommer som et resultat av de fire milliarder euroene, som GM investerer i Opel frem til da.

I Norge har også Jessen en langsiktig plan, og vil bygge "sten på sten".

- Vi skal gjøre færre ting, og gjøre det vi gjør skikkelig, sier Jessen.

På 90-tallet var Opel en av de store bilmerkene i Norge, men har siden mistet mer markedsandeler for hvert år som har gått. Hittil i år er 3,3 prosent av registrerte peronbiler i Norge en Opel. Og Jessen oppsummerer det hele greit:

- Vi har en lang vei å gå, sier Opel-sjefen.



Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken, tall til og med 20. mai 2013

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.