Detroit, USA: Når det kommer til elbiler, var det den amerikanske teknologi-bedriften Tesla som regjerte under bilutstillingen i Detroit.

Sportsbilen Roadster er ute av bildet, så de tre bilene på Tesla-standen er to Model S, samt dens brautende suv-avledning ved navn Model X.

Men det kommer flere nyheter ventes i tiden fremover.

- Nå kommer Model X som er en firehjulsdreven versjon av Model S. Og det neste punkt på programmet blir en mindre bil, en typisk fire-fem personers bil, i Audi A2-klassen. En litt mindre bil som kommer til å koste halvparten av Model S, sier Esben Pedersen som er den nordiske Tesla-representanten i Detroit.

Klikk på bildet over for å se videointervju.

Model X er en oppblåst utgave av den elegante Model S. Forskjellen fra andre suver, i tillegg til det åpenbare at den er elektrisk, er at den byr på elegant design og massevis av plass.

 

- Vi tar vårt kjennetegn, som er kompromissløshet, og legger det inn i et ineffektivt segment som suvene representerer. Model X er sexy og praktisk, sier sjefdesigner Franz von Holzhausen om den høyreiste prototypen med sine karakteristiske falkevingedører.

Norsk suksess
I Norge finnes det nå et par-tre eksemplarer av den nye Model S, en bil som det visstnok skal være kundebestillinger på omkring 1000 biler her hjemme, et tall ingen i Tesla vil kommentere. Med sprekt design, ytelser som en sportsbil, pris som en "ordinær" familiebil og rekkevidde som ingen annen elbil er det kanskje ikke så rart den har slått an.

Hvordan har det seg at dere som et relativt lite og nytt selskap klarer å lage en elektrisk superbil når ingen av de etablerte produsentene klarer det?

- Det vår styreformann (Elon Musk, red anm.) forklarer det med, er at store selskapet er ikke posisjonert for å lage radikale innovasjoner. Men det handler også om ambisjoner hos den enkelte medarbeider i et stort firma. Det er ingen blant de store bilaktørene som tør komme med forslag som endrer alt. For hvis han feiler, så er han ferdig. Så ting endrer seg i små trinn - og det er de nødt til å gjøre i et stort selskap. Men i et nystartet teknolgifirma som vårt, der kan vi endre alt på en gang. For vi har ikke noe historie å slåss med. Så kan man også si, hvorfor skal de store bilselskapene komme med en teknologi som konkurrerer mot noe de har patent på. Det kommer de først til å gjøre idet de har en business case, og den er der ikke ennå. Vi produserer 20.000 biler i året - det er jo ingenting, sier Pedersen.

Les også: Endelig er Tesla Model S priset

 

En ny måte å selge bil
Mannen som bygde opp butikk-konseptet til Apple, George Blankenship, sitter nå i ledelsen i Tesla, og viderefører distribusjonsmodellen som har bidratt til Apples suksess. Det er en helt ny måte å selge bil på.

- Vi snakker med kunden når de ikke er i bilkjøpemodus, og alle som forlater oss skal smile - det er vårt mål, sier Blankenship.

Tesla skal i løpet av året åpne 25 nye butikker, halvparten av dem i USA, men også sin første i Kina.

Det er gratis!
Selskapet er også frempå når det gjelder infrastruktur for elektriske biler, og har allerede bygget åtte såkalte superladere i USA.

- Vi skal fjerne alle hindre mot å kjøre elbil. Og det som virkelig gjør oss anderledes er at det er gratis. Gratis! Det er slik vi får folk til å bli med på elektrifiseringen, sier Blankenship.

Om dette også vil komme på Teslas nest største marked, altså Norge, er ennå ikke klart.

- Det kommer hurtiglading på alle markeder hvor det er teknisk mulig å gjøre det. Jeg vet ikke mer om det, men jeg forestiller meg at det kommer hurtiglaning i Norge, sier Esben Pedersen til DN.no.

Setter spor
At Tesla setter spor etter seg i en tradisjonelt sett tungrodd bilindustri er det liten tvil om.

- En ting er sikkert, at i det store og det hele, så kommer de store bilprodusentene til å produsere noe annet enn forbrenningsmotorer. Det er kanskje ikke om fem år, men om 50 år. Men de starter jo med små skritt. Og vi nyter stor oppmerksomhet fra de store bilprodusentene, sier Pedersen.

Tesla samarbeider allerede med Mercedes og Lexus om å levere komponenter til fremtidige elbiler.

- Vi gjør det for en lysere fremtid, predikerte Blankenship for pressen. At de når salget kommer i gang også vil tjene penger på det, blir vel som en ren bonus å regne.

Les også: En strøm av nye elbiler vil løfte salget videre

 

Se stor bildeserie med alle nyhetene fra Detroit.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.