Besserwisserne er overalt - kanskje også på arbeidsplassen din. De korrigerer og retter på andres feil ustanselig, men selv har de alltid rett, i alle fall i egne øyne.
Chef.se ramser opp fem råd for å takle besserwissere:
1. Gi dem oppmerksomhet, selv om det byr deg imot. Siden de som oftest har lav selvfølelse, er det oppmerksomhet og bekreftelse de egentlig søker. Prøv å finne det positive i budskapet deres.
2. Be dem tydeliggjøre hva de mener. Besserwissere har en tendens til å generalisere, så spør etter konkrete eksempler eller detaljer når de kommer med en påstand. Men gjør det på en vennlig måte, ellers risikerer du å havne i en lang diskusjon.
3. Si "takk" når de kommer med tips og råd du ikke har bedt om. Vennlighet fører sjelden til konfrontasjon.
4. Gi bort ideen din. Få dem til å tro at din idé egentlig er deres idé. Da kan du få deres støtte.
5. Hvis de fire øverste rådene ikke fungerer, ta initiativ til et personlig møte med dem og forsøk å fortelle - på en forsiktig måte - at oppførselen deres kan såre andre og vanskeliggjøre arbeidet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.