STATSBUDSJETTET: - Vi følger opp tidligere endringer i engangsavgiften som har bidratt til betydelig lavere CO2-utslipp fra nye personbiler, sier finansminister Sigbjørn Johnsen i en pressemelding.
Regjeringen ønsker å stimulere til valg av biler med lave CO2-utslipp. Det foreslås derfor å redusere alle innslagspunktene i CO2-komponenten med 5 g/km. Dette innebærer at det kun vil bli gitt fradrag i avgiften for biler med utslipp under 115 g/km, mot dagens 120 g/km. De andre innslagspunktene reduseres også med 5 g/km.
Dette bidrar til å styrke motivasjonen til å velge biler med lavere CO2-utslipp noe, og til at inntektene fra engangsavgiften ikke reduseres like mye når gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler reduseres. I tillegg forslås det å innføre et nytt fradrag for biler med utslipp under 50 g/km. Dette vil gjøre det ekstra lønnsomt å velge biler med svært lave utslipp, når slike biler kommer på markedet.
Foreløpig finnes ingen slike biler på markedet. Det nærmeste man kommer på norske veier er Toyota Prius Plug-in, som det finnes tre testbiler av, og som slipper ut 59 gram per kilometer.
Endringene i CO2-komponenten innebærer en større kronemessig avgiftsøkning for biler med høye utslipp enn for biler med lave utslipp. For å holde statens inntekter fra avgiften uendret foreslås det å fjerne satsen på det laveste trinnet i effektkomponenten, mens satsen på det nest laveste trinnet reduseres med om lag 5 prosent reelt. Samlet sett vil biler med lave utslipp komme godt ut av endringene, mens biler med høye utslipp vil få en avgiftsøkning. Endringen i avgift for hver enkelt bilmodell er imidlertid relativt beskjedne.
Fra 1. januar 2007 ble engangsavgiften lagt om ved at CO2-utslipp erstattet slagvolum som et av beregningsgrunnlagene, i tillegg til vekt og effekt. Endringen ble hovedsakelig gjort for å øke den økonomiske motivasjonen til å velge biler med lavere CO2-utslipp. I budsjettet for 2009 ble det innført et fradrag i avgiften for biler med utslipp under 120 g/km, og det ble innført en ekstra høy avgiftssats for biler med utslipp over 250 g/km. Fra 1. januar 2010 ble alle avgiftssatsene i CO2-komponenten økt, mens satsene i effektkomponenten ble redusert for å gi provenynøytralitet.
Endringene i engangsavgiften fra 2007 har gitt en sterkere økonomisk motivasjon enn tidligere til å kjøpe biler med lavere CO2-utslipp. Figuren viser utviklingen i gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler fra 2002 til perioden januar til august 2010.
I 2006 var gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler 177 g/km. For perioden januar til august 2010 er gjennomsnittlig utslipp redusert til 141 g/km, som er en nedgang på 20 prosent fra 2006.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.