- Ett fenomen peker seg ut når vi oppsummerer 2012. Minibilene har kilt seg inn og blitt en populær klasse, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge, biladministrasjonsselskapet til DNB.

Minibilen fikk sitt gjennombrudd i bilåret 2012 med en vekst på 22,8 prosent.

Les mer om bilsalget i 2012 her: Bilflopper og -suksesser

2012 bød på nye modeller som har bidratt til gjennombruddet, og da spesielt Volkswagens lille Up! Bilen solgte i underkant av 1000 eksemplarer, og ifølge Volkswagen ble det inngått salgskontrakter på omlag 1200 biler ifjor, så markedet er ennå ikke mettet.

Her er Autoleases oppsummering av hovedtrekkene i bilåret 2012:

  • Bilene og motorene blir mindre og CO2 utslippet ble 130 gram per km. (Mot 134 g/km i 2011 og 141 g/km i 2010.)
  • Det brukes mer penger på utstyr.
  • Flere private velger leasing.
  • Minibiler har økt 22,8 prosent.
  • Suv har økt 18 prosent.
  • Mellomklassen har falt 13,5 prosent.
  • Dieselandelen ned til 64,3 prosent, mot 75,7 prosent i 2011.
  • Økt fokus på elbiler, men fortsatt mest prat, Nissan Leaf dominerte.
  • Bruktimport har økt 13 prosent.

- Når året skal oppsummeres så ser vi at hovedtrendene fortsetter. Motorene blir mindre samtidig som bilkjøperne legger mer penger i utstyr. Utstyr har blitt en viktig faktor for hvordan bilen holder seg i pris, sier Marthinsen.

 

Billigere suver og mer bensin
- Etterspørselen etter suv fortsetter å øke. Det er verd å merke seg at suv har høyere skadefrekvens enn andre modeller, likevel føler folk seg trygge i suv, sier Marthinsen.

Han mener at myndighetenes avgiftsomlegging skapte debatt høsten 2012 og at det ikke er overraskende at bensinbilen har vunnet tilbake noe av det tapte terrenget i året som gikk.

Les også: Bensinmotorens hevn

Mellomklassen har falt tilbake og suver har tatt over noe av dette markedet, ifølge Autolease. Årsaken er flere suv med tohjulstrekk til betydelig hyggeligere priser enn tidligere. Blant annet har salget av Volkswagen Tiguan økt med nesten 50 prosent etter at bilen kom med trekk på forhjulene og omkring 100.000 kroner lavere innstegspris.

Autolease ser ingen klare tall på at mellomklassekjøpere går over til mindre biler. Men over tid regner selskapet med at også dette kommer til å bli en realitet.

Les også: Firmabilene krymper (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.