Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Bartender Maroš Dzurus presenterer Himkoks signaturdrink, Beta Coctail.

Bartender Maroš Dzurus presenterer Himkoks signaturdrink, Beta Coctail.

Himkok er verdens 20. beste bar og Skandinavias beste

Tekst

Vil du få varsel hver gang Erik Valebrokk publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Himkok i Oslo ble i kveld nummer 20 på listen The World's 50 Best Bars. Det er hele 22 plasser opp fra i fjor.

– Det er en fantastisk følelse! jubler Yunus Yildiz, daglig leder på Himkok, om plasseringen på den prestisjefylte listen The World’s 50 Best Bars. Sammen med tre kolleger fra Himkok er han til stede under prisutdelingen i London og kan knapt tro det er sant.

- Spesielt det å klatre opp hele 22 plasser i en tid der det popper opp ekstremt spennende barer og konsepter daglig verden over. Det betyr vel at teamet på Himkok har gjort en enda bedre jobb siden siste annonsering. En slik utmerkelse er positivt for hele utelivsbransjen vår og fører til at flere får øynene opp for barer i Oslo, sier han videre.

I fjor var Himkok rangert som verdens 42. beste bar etter kun å ha eksistert i halvannet år. Nå er den altså på 20. plass på listen.

– For å referere til byer nordmenn er glad i og reiser mye til, er det ingen barer fra Barcelona eller Berlin på listen, mens det er tre fra Paris og mange i London, sier han oppglødd.

På årets liste er ærverdige American Bar i det enda mer ærverdige Savoy Hotel kåret til verdens beste bar, mens fjorårets nummer en, Dead Rabbit i New York, har falt til femte plass. Linje Tio i Stockholm som i fjor var på 25. plass har sunket til 44. plass, og det innebærer at Himkok nå er ansett som den beste baren i Skandinavia. Ruby i København som lå på 44. plass i fjor er nå ute av Topp 50 og er for tiden rangert som nummer 58.

Glad i klassiske drinker?Få oppskriftene her

Genuin interesse

Himkok har sitt eget destilleri, rett ved bardisken. Yunus Yildiz har til gode å se noe lignende noe annet sted i verden, og han tror det er en av årsakene til at Himkok er blitt lagt merke til. Etter at Himkok havnet på listen for et år siden, har det bare gått én vei.

– Hadde vi vært ute etter bare å tjene penger, hadde vi åpnet en vanlig klubb. Men vi er genuint interessert i brennevin, og det innebærer at vi jobber med dette hele tiden.

Slik det er tilfelle med stedene på The World’s 50 Best Restaurants, merker Himkok en økt interesse. Flere tilreisende utlendinger kommer på besøk, men også folk i Oslo.

– Vi har omtrent samme omsetning som før. Vi ser at det kommer en del flere mennesker, gjerne turister, på dagtid og tidlig ettermiddag, men vi har hatt veldig bra besøk fra den dagen vi åpnet. Nordmenn drikker, avslutter Yunus Yildiz.(Vilkår)