Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Stig Bareksten, gründer og sjefdestillatør i det bergensbaserte mikrobrenneriet Oss Craft Distillery, overlater toppsjefjobben til svenske Henrik Ellström.

Stig Bareksten, gründer og sjefdestillatør i det bergensbaserte mikrobrenneriet Oss Craft Distillery, overlater toppsjefjobben til svenske Henrik Ellström.

Stig Bareksten gir seg som gin-sjef – får inn toppsjef fra Absolut

Tekst

Vil du få varsel hver gang Harald Berglihn publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Gin-bølgen har gått over i bakrus i flere land, mens Stig Bareksten har gått fra en til 30 millioner kroner i løpet av fem år. Nå kommer en svenske inn som ny toppsjef.

Henrik Ellström går fra jobben som global merkevaresjef for Absolut Vodka hos spritgiganten Pernod Ricard til å bli sjef for Oss Craft Distillery i Bergen, produsenten av prisvinnende Bareksten-gin.

Stig Bareksten (50) har nærmest kunne vasse i gullmedaljer de siste tre årene fra en rekke internasjonale konkurranser. Hans Botanical Gin er blitt kåret til verdens beste gin flere ganger. I DNs store gin-test i fjor kapret fire gin fra Bareksten de øverste plassene.

De siste fem årene har Oss Craft Distillery, med 15 ansatte i Bergen, gått fra under millionen til over 30 millioner kroner i inntekter. Og nå har Henrik Ellström meldt overgang fra jobben som global merkevaredirektør for Absolut Vodka til å ta norsk gin ut i verden.

Henrik Ellström som går fra å være global merkevaredirektør for Absolut Vodka hos giganten fra Pernod Ricard til å bli ny toppsjef hos Bergensbaserte Oss Craft Distillery, som er mest kjent for å produsere prisvinnende Bareksten Gin.

Henrik Ellström som går fra å være global merkevaredirektør for Absolut Vodka hos giganten fra Pernod Ricard til å bli ny toppsjef hos Bergensbaserte Oss Craft Distillery, som er mest kjent for å produsere prisvinnende Bareksten Gin.

– Klart det er ambisiøst

De siste årene har salget av gin tatt seg kraftig opp over store deler av verden. Tall fra Vinmonopolet viser en vekst i antall solgte liter gin fra 2018 til 2022 på 68 prosent. Til sammenligning har det samlede spritsalget i perioden økt med 21 prosent.

I toppåret 2021, med pandemi, stengte restauranter og fravær av taxfree, ble solgt nesten 1,2 millioner liter gin på polet. I fjor sank volumet til 931.000 liter, men den samme negative salgstrenden gjorde seg gjeldende for alle sprittypene da grensene ble åpnet igjen.

Globalt er det ifølge Oss Craft Distillery ventet en vekst i salget av gin fra en verdi på 2,56 milliarder dollar i 2021 til 23 milliarder dollar i 2030 – med aller størst vekst i Asia.

OSS Craft Distillery budsjetterer med å øke inntektene fra fjorårets 34 millioner til 117 millioner kroner i 2024 med mer enn tredobling av solgte liter fra 255.000 til 873.000.

– Det er klart det er ambisiøst. Men det er ikke prognoser tatt ut av luften. Basert på den skyhøye kvaliteten på produktene og den veksten vi har hatt de siste årene, og ikke minst den økte satsingen på eksport, som nå utgjør over 50 prosent av salget, mener jeg dette er realistisk, sier den nye sjefen, Henrik Ellström.

Gin-bølge på retur?

Men samtidig som selskapet legger opp til kraftig vekst internasjonalt, understreker Ellström at det skal ta et steg av gangen.

– Vi skal ikke plutselig pøse ut masse millioner i nye markeder. Selskapet har vist at det kan vokse organisk uten voldsomt store investeringer, og det er også planen fremover. Så skal du heller ikke glemme at vi har flere produkter, både akevitt, vodka, likør og ikke minst ferdigblandede drinker i porteføljen. Særlig markedet for ferdigblandede drinker er i kraftig vekst. Så vi er ikke låst til kun gin og jeg er i trygg på at vi kommer til å klare å mangedoble omsetningen i løpet av de neste årene, sier han.

– Men gin-bølgen er vel litt på retur, i alle fall i Europa?

– Det er nok riktig å si at gin-markedet begynner å bli modent i en del markeder, ja. Veksten er ikke like stor som den var, og i enkelte markeder synker totalsalget. Men det bekymrer meg ikke. Vi har mange nye markeder å ta av og vil også ha utrolig mye å hente på å øke våre markedsandeler i eksisterende markeder, inkludert i Norge.

– Og nå flytter du til Bergen?

– Nei, ikke i første omgang. Jeg skal ha base her i Stockholm inntil videre og jobbe herfra ut mot kunder og distributører internasjonalt. Ikke at det er noe galt med Bergen, altså – snarere tvert imot. Jeg elsker både Norge og Bergen, sier han.

– Ideen har helt fra start vært å bli en nasjonal og deretter en internasjonal merkevare. Den jobben er vi godt på vei med. Derfor er timingen med å få inn Henrik i teamet perfekt. Dette gir samtidig meg mer tid til å fokusere på produktutvikling og merkevarebygging, sier gründer Stig Bareksten.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.