– De ville at den skulle være mystisk, litt hulder- og bålaktig, sier illustratør Bendik Kaltenborn.
Han står bak etikettillustrasjonen til Hellstrøms nyeste akevitt, Hellstrøm Sommer. Kaltenborns illustrasjoner figurer jevnlig i ukemagasinet The New Yorker, og han har bemerket seg som illustratøren bak musiker Todd Terjes grafiske uttrykk. Oppdraget kom fra vinimportøren Moestue Grape Selections, som i samarbeid med designduoen OlssønBarbieri, ønsket seg en illustrasjon inspirert av midtsommernatten.
– Jeg har jobbet med silketrykk før, men aldri med glass som materiale. Trykket er laget i fem farger som går rundt hele flasken.
Ikke gå glipp av noe!
Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.
Meld deg på herDen grønne flasken er alt blitt smykket med gull for best emballasjedesign i Visuelt, Grafills kåring for visuell kommunikasjon.
– Jeg hentet inspirasjon fra Nikolai Astrups «Jonsokbål» og Theodor Kittelsens høystakker som ligner troll- og menneskeskikkelser, sier Kaltenborn.
* (Vilkår)