– De ville at den skulle være mystisk, litt hulder- og bålaktig, sier illustratør Bendik Kaltenborn.
Han står bak etikettillustrasjonen til Hellstrøms nyeste akevitt, Hellstrøm Sommer. Kaltenborns illustrasjoner figurer jevnlig i ukemagasinet The New Yorker, og han har bemerket seg som illustratøren bak musiker Todd Terjes grafiske uttrykk. Oppdraget kom fra vinimportøren Moestue Grape Selections, som i samarbeid med designduoen OlssønBarbieri, ønsket seg en illustrasjon inspirert av midtsommernatten.
– Jeg har jobbet med silketrykk før, men aldri med glass som materiale. Trykket er laget i fem farger som går rundt hele flasken.
Ikke gå glipp av noe!
Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.
Meld deg på herDen grønne flasken er alt blitt smykket med gull for best emballasjedesign i Visuelt, Grafills kåring for visuell kommunikasjon.
– Jeg hentet inspirasjon fra Nikolai Astrups «Jonsokbål» og Theodor Kittelsens høystakker som ligner troll- og menneskeskikkelser, sier Kaltenborn.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.