– Jeg har vært opptatt av kniver og knivens særegenheter lenge. Og jeg har irritert meg litt over sløve kniver i norske kjøkkenskuffer, sier industridesigner Per Finne (46).
Kniven «Umami Santoku» har fått sitt navn etter den femte smaken umami – som direkte oversatt fra japansk betyr «smaken av godt» og santoku, som betyr tre-i-en-kniv.
Hele prosessen startet i 2012, da Finne deltok på designfestivalen Design Tide i Tokyo og hadde laget en kniv til utstillingen. Utgangspunktet den gang: forsøke å lage et produkt med referanse til japanske mattradisjoner, men med et norsk perspektiv. Responsen var god allerede da, men det har tatt tre år før produksjonen nylig ble satt i gang gjennom eget firma. Etter at den viktige designbloggen Dezeen plukket opp kniven denne helgen, har Finne blitt bombardert av mail fra interesserte.
– Jeg tror noe av det tiltalende ved den er at den korte overgangen mellom skaft og blad. Det er estetisk vakkert, men gir den først og fremst bedre grepsfleksibilitet.
Mens japanerne har flust av spesialkniver, har Finne med egne ord laget en god allbrukskniv.
– Jeg er glad i å lage mat, og kjøper av prinsipp aldri ferdigoppskåret kjøtt. For meg er det å kutte mat meditasjon. Da gjør et godt verktøy opplevelsen enda kjekkere. Utgangspunktet mitt var å lage en kniv som var allsidig, en god og skarp kniv som folk tar vare på.
Samuraikniv
Det mest subtile med kniven «Umami Santoku» er at Finne har lagt inn en liten kulturell referanse i eikeskaftet, en spesialplugg i tre som holder reisverket sammen. Japanerne bruker den samme pluggen «meguki» - i sine samuraisverd og mindre sverd og kniver.
– Men selv tenker jeg altså på denne kniven som et verktøy, sier Finne og ler.
Den tidligere professoren i design på NTNU har drevet butikk og kontor på Voss siden 2003, og blant annet designet alpinbindinger og bestikk for diverse produsenter. Kniven som er produsert av Per Finne selv koster 2000 kroner.
– Du får kniver til 199 og kniver til 30.000. Det er ikke en billig kniv, men en meget god allbrukskniv.
Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.