Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Mat er det nye internettet

Tekst
Stockholm
Kimbal Musk, Tesla-gründer Elon Musks lillebror, mener matproduksjon står foran en revolusjon på linje med 90-tallets internettrevolusjon. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Kimbal Musk, Tesla-gründer Elon Musks lillebror, mener matproduksjon står foran en revolusjon på linje med 90-tallets internettrevolusjon. Foto: Linus Sundahl-Djerf

– Mat er det nye internettet, hevder Kimbal Musk, Tesla-gründer Elon Musks yngre bror.

Forretningsmannen, restaurantgründeren og lillebroren til Tesla-gründeren Elon Musk gjestet Eat Forum i Stockholm for å snakke om mulighetene som ligger i produksjon av mat i dag.

– Automatisering, for eksempel. Det er utrolig hva som kan skje når du får maten opp på et samlebånd så jordbruksarbeiderne kan stå oppreist istedenfor sammenkrøket i åkeren, sa han og fortsatte:

– Satellittbilder? De kan hjelpe deg å ta beslutninger basert på infrarød varme og biomasse. Innendørs jordbruk er også spennende, det kan bringe lokal og fersk mat inn i Stockholm midt på vinteren, sa han, og uttrykte at det bare er å vente på at en generasjon eldre og lite endringsvillige bønder dør ut.

«Det nye internettet»

Musk, som opprinnelig er fra Sør-Afrika, flyttet til USA i 1995, i begynnelsen av internettrevolusjonen. Han ble slått av hvilke muligheter nettet representerte.

Nye muligheter? Sats på insekter

– Jeg ser det samme skje med mat i dag, sa han fra scenen, der han sto iført en diger cowboyhatt.

Hans første store selskap var internettinnholdsleverandøren Zip2 som han grunnla sammen med storebroren i 1995 og solgte for 300 millioner dollar fire år senere. Etter dette gikk Kimbal Musk i en helt annen retning: Han gikk på kokkeskole og åpnet sin første restaurant «The Kitchen» i Boulder, Colorado i 2004. «The Kitchen» er nå en kjede med åtte restauranter, som snart blir til 11. Her er konseptet «jord til bord», der mest mulig av maten er lokalt produsert.

Fakta: Fakta om EAT og EAT-forum:

* EAT er startet av Stordalen Foundation, Gunhild og Petter A. Stordalens stiftelse for bærekraftig utvikling.

* Jobber for å få politikere, næringsliv og akademia til å samarbeide for en sunnere og mer bærekraftig matindustri.

* Har som mål å enes om bærekraftige løsninger basert på forskning, kommersiell lønnsomhet og politisk vilje.

* Arrangerer årlig konferansen Stockholm Food Forum som samler internasjonale ledere innen politikk, næringsliv og akademia for å diskutere veier til en sunn og bærekraftig matindustri.

– Mange viktige personer sier utfordringen er å produsere nok kalorier. Det er bare tull. Vi har laget nok kalorier siden 60-tallet, men vi har et problem med distribusjon, sa Musk og rettet isteden et angrep mot industrielt produsert mat.

– McDonald's stengte hundrevis av butikker ifjor, markedet for frossenmat holder på å kollapse. Folk vil ha ekte mat, sa Musk.

En av løsningene mener han altså er nytenkende bønder som legger om jordbruket og tar i bruk ny teknologi.

Opplæring

Musk også har tatt med seg engasjementet for matproduksjon inn i non-profit-organisasjonen The Kitchen Community. Ved hjelp av inntekter fra restaurantene driver The Kitchen Community 300 skolehager over hele USA. Her får mer enn 100.000 barn fra lavinntektshjem opplæring i både bærekraftig kosthold og å dyrke egen mat.

– Vi trenger å endre matkulturen vår på alle nivåer, sa Musk i Stockholm.

Kan byer bli bærekraftige?

Les mer om mat og vin på Smak.no

Meld deg på nyhetsbrev for Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.